neděle 3. ledna 2021

TK007

.


 

.

Jazyk: Uzený (s křenovou omáčkou).

Guslar: Smyšlené město ruského/sovětského spisovatele vědeckofantastické literatury Kira Bulyčova, které se objevuje v desítkách povídek (Wikipedie).

Guslar: Hráč na gusle (blíže viz)

.

.

Dodatek k roku Brambory:

.

Bylo opomenuto, že brambora se dá využít i v umění - viz bramborové divadlo v diskusi v článku https://obyinontario.wordpress.com/2020/12/31/novorocni/

A též pro práci úřednickou - viz pojem bramborové razítko.

.

.

Vzpomínky na BLOG.CZ a též na pana Al_Mana:

.


.

+ dodatek k lineckému kolečku (dále jen LK) neboť bez rybízové marmelády to není ono:

.


(z Tlusťjochovy sbírky etiket).

.

.

.

Fotoouloffky Novoroční - sepnutí prstův:

.


.

Foto: Praha - Modřany; kmen do Vltavy padlý bobrem ohlodaný (nebo nějakým jiným hlodavcem); leden 2021; otočeno o 90°.

Bobr: Pro svou drahocennou kožešinu, chutné maso a "bobří stroj" (ležící poblíž řiti a obsahující ve dvou žlázovitých vacích páchnoucí mazlavou hmotu) byl tak horlivě pronásledován, že nyní v našich zemích skoro vymizel (Přírodopis živočišstva pro vyšší ústavy, učitelstvo a přátele přírody vůbec, sepsal professor Otto Schmeil; vydáno v Praze; 1906).

.

.

Fotoouloffky Novoroční - Krys talizace:

.


.

Foto: Praha-Modřany; la Gunka pod býv. cukrovarem.

.

.

Z rodiny fotosmajlíků:

.


.

Foto: Jesenice; leden 2021; cestou k automatu na mléko.

.

.

Kartičky motivační:

.



.

.

Staré reklamy pro Cihelnu (a nejen pro ni /parafráze reklamního šotu "dnes potěšíme..."/):

.


.

+ vana pro ženu s moly https://zenasmoly.blogspot.com/2020/12/co-plave-ve-vane.html

.


.

Poznámka: Kdysi jsme na základce vykřikovali: "Kšandy od Karáska - pevnější než láska".

.

.

Divize rébusů - dnes od Jaga:

.


.

.

Plénootázky a plénoúkoly:

.

1) Proveďte aktualizaci poklesslosti "O schůzi múz".

2) Odpovězte na Obyinu otázku "Takže celý ten rok Brambory bude jedno velké divadlo?"

3) Vidíte na obrázku poklesslosti o panu Al_manovi tvář mistra Ču? Nebo někoho jiného? Jmenujte.

4) O čem by se se se tníkem Janouškovcem poradil Cyberštamgast? A vy?

5) Řešte rébus Jagův či proveďte vylepšení smajlíka.

.

.

Bonusy a lákačky:

.

P.T. ctihodná obec čtenářská nechť ve své vyssokodobrodušnosti rozhodnouti ráčí, zda vyjeven býti má A) Pan rada Paďour či B) Graben z minula. TlusŤjochůff dekret trojhlasný pro tento článek udělen jest Jagovi za ten rébus.

.

.

Pro Fredyho:

.

"Guslaři zpívali staré balady a legendy," poučoval osazenstvo hostince "U Váhy" emeritní učitel Bejla.

.

.

Vylepšení mistra Ču od JR:

.


.

Originálně je to odraz v jezu v Průhonickém parku, lehce zatóněný do zelena.

.

Přetvoření smajlíka od Quickové - i honzíky upadají:

.


.

Honzíky: Viz křivůtky

.

.

Bonus:

.


.



.

(Z Tlusťjochovy sbírky starých pohlednic).

Paďour: Jindřich, český politik, poslanec Říšské rady.

.

.

Dodatečné otázky a úkoly:

.

A) Objasněte původ slova"paďour". Napište k němu alepoň jedno synonymum

B) Odkud pochází slovo "čundr"? Kam jezdí na čundr pana Al_Man?

.

.

63 komentářů:

  1. Z vydařených fotek zvláště zaujala gotická bobrovina. 10/10 (Ten out of ten)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. U té fotky to "kalné" světlo troch přidalo na dramatičnosti, myslím.

      Vymazat
  2. Zatím:
    Polykali kapři brambory.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Gratuluji. Ježto byl reb vyřešen rychle, přihazuji do komentáře kobzolovou výzvu:
      "PYŠNÝ PTÁK" "RAKOUSKÝ ARCHITEKT" "VLČÍ HAVRAN" "LESY".

      Vymazat
    2. PÁV LOOS OLBRAM BORY
      PAVLO OSOL BRAMBORY

      A co ten můj rébus u předchozího článku...?

      Vymazat
    3. Asi není nic moc.
      NARA ZVĚŘ IMAP AMBER ING
      NARÁZ VĚŘÍ MAPÁM BERING

      Vymazat
    4. Já myslel, že pán moří je "kpt. Nemo". A Jago by ti vytknul, že "zvířata" a zvěř mají stejný základ.😎😏

      Vymazat
    5. Ne, ne. Myslím, že by Jago zrovna tohle nevytknul. Vadilo by, kdyby stejný slovní základ měl NÁZNAK a JÁDRO. Ale tak tomu u daného rébusu není.
      Použila jsem stejný základ u ZADÁNÍ rébusu a NÁZNAKU.
      Lze tomu lehce odpomoci: V zadání místo "zvířata" se dá "fauna".

      Vymazat
    6. Ano, je to správně. Někdy se dokonce pro překvapení řešitelů náznaky nebo jádro v textovém podání místo nahrazení synonymy přímo vypíší.

      Vymazat
    7. Tolik štěstí! Skoro to eliminovalo moje zklamání, že jsem nepřišla včas, abych odhalila, že se ti kapři ládují bramborami ;-)

      Vymazat
  3. 007. a já čekal Bonda! tož báječné básnění v novém roce, moře zdraví a štěstí k tomu přeji

    OdpovědětVymazat
  4. Tak fotoouloffky jsou bezvadné, jeden lepší než druhý :-)

    Za sebe volím A)

    Kir Bulyčov - jeho knížky jsem v dětství úplně hltala a líbily se i mým dětem. Vlastně mě ani nenapadlo, že psal i pro dospělé, asi se po nějaké té povídkové sbírce poohlédnu v knihovně.

    Motivační kartička je krásně beznátlaková :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. K motivační kartičce - naše úča říkávala: "Dobrovolnosti se meze nekladou".

      Vymazat
    2. Kir Bulyčov, Mimozemšťané v Guslaru. Skvělá kniha!

      Vymazat
  5. Automat:
    Když jsem hledal inspiraci
    Upadl jsem na matraci
    Vědomí se zvolna ztrácí
    (Všude kolem plují raci)
    Pak se zase náhle vrací
    (My lidé jsme prostě tací)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel však raka
      ukradla mi straka
      /Protože i straky
      jsou jak lidi taky/

      Vymazat
  6. ==== Upravený obrázek poslal JR - děkuji mnohokráte ====

    OdpovědětVymazat
  7. Múzy přichází nečekaně, občas mě něco napadne i v posteli, ale málokdy se to dá pak použít.
    Recept na zdraví je inspirující, zvlášť teď.

    Jsem pro A).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Akorát ta lulka je podivná...

      Vymazat
    2. Je "múza" ženský rod o "muža" ??? Mne do postele už ani jeden-jedna nelezie- nenapadá ma nikde.

      Vymazat
    3. Aby Múz přiletěl, musíš otevřít okno.

      Vymazat
    4. Múzák musí chytit druhou mízu (Müzu).

      Vymazat
  8. Jo, já nehlasoval. Tak Bééé. :-)

    OdpovědětVymazat
  9. Jediné rozumné upravení práce je nemít co na práci.

    OdpovědětVymazat
  10. Fredy Kruger

    Hron sedíc ,,U Váhy,, rozdrbaný,
    prohráb´ si pačesy nečesaný

    řka :" Vzpomínám na zašlé časy,
    ( už je to sto let asi )¨
    jak říkal můj praděd Franz Domabyl,
    když jednou se v hostinci ,,napařil,, :
    ...prý padnul, jej přejeli husaři !!!"

    ... ( Pastucha slyšel však ,,GUSLAŘI,, )
    " Guslaři,, křičí : " Jsou loupežníci !!"

    " Howno !! slyšte ! toť hudebníci !
    starou vám zapějí baladu,
    hrají !! néé ! oni nekradou !!
    ... nevěřte slovům hluchého chuje !!!

    ( tak učitel Bejla poučuje
    tu osazenstvo hostince )

    .... emerit prdnul... a napil se
    a hovoří : " Krom balad též někdy,
    zpívají prastaré legendy !!"

    Tu náhle dvéře zavrzaly !!

    ... a kde se vzali... i tu se vzali

    vstoupili tři muži s houslema !
    ...( všicky u nosů s nudlema,
    neb venku jest zima a nepříjemně ! )

    ..... utřeli nudle a zahráli jemně,
    až srdce všech v hrudi se zatetelí !!

    .... pak drmolili ( ? ) cos o prdeli,
    přesto však hráli čistě,
    ty sprostonárodní písně
    zpívajíc v akordech souzvukem
    přesto však podivným přízvukem

    ... zní zpěv ze úst Feriho, Pišty i Lacka
    ( mužové pochází z Sedmihradska ! )

    Všichni štamgasti ze hostince
    jim házejí peníze do čepice....

    Když GUSLAŘI stoly obešli,
    jak přišli, tak zase odešli.....

    Za pět minut z ní výkřiky v šenku :
    " Postrádám svojí peněženku !!"

    " Já rovněž jí nemám !!"
    " Mně zmizely prachy !!"

    " Já také jí nemám !"
    " Já taky !"
    "Já taky !"
    ,,U Váhy,,zavládlo mrazivé ticho !

    " Běžeti za nimi měli bychom !!"
    Vyběhli z hostince !
    I Jimesch ven vyběh´!

    ... zpátky se vracejí, - nechytli je !!

    V začátku roku, jak nemilý příběh !!

    OdpovědětVymazat
  11. Pokud jde o lepé múzy,
    dávám přednost jejich fúzi.

    OdpovědětVymazat
  12. Hledala jsem inspiraci
    napřed doma, pak i v práci.
    Nezvládla jsem situaci,
    podcenila gravitaci,
    všem jsem byla pro legraci.
    Octla jsem se v ordinaci
    a po krátké konverzaci
    podstoupila operaci.
    Dneska místo inspirace
    vyhledávám restaurace.

    Tak já bych řekla, že k nějakým scénám určitě dojde. :-)

    Mistr Ču čumí, kde se to octl.

    Rébus vyřešen, smajlík vylepšovat netřeba.

    Volba dnes padla na A).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zavřeli mi restauraci
      tak teď ležím na matraci.
      /nálada se blbá vrací/

      Vymazat
    2. Na matraci na Pankráci
      pozval Pavel delegaci.
      Nabídl všem degustaci
      piva, vína, kořalky
      od šenkýřky Amálky.

      Vymazat
  13. Ty etikety vypadají dobře. Hned by se mi aspoň jedna hodila.

    OdpovědětVymazat
  14. quick

    1. Múzy dle doporučení rozumného upravení práce po schůzi ještě dospávají.
    2. https://www.sdetmi.com/podujatia/detail/1735/dobrodruzstva-smeleho-zemiaka-v-bdnr-/
    3. Vltavského vodníka.
    4. Jako první by si vyžádal cenník.
    5. Gratulace k vyluštění.


    Prosím A.

    OdpovědětVymazat
  15. Našla jsem dva půvabné výroky k Roku Brambory:

    “Člověk, který se nemůže pochlubit ničím jiným, než svými vznešenými předky, má podobu bramboru: jeho lepší část je pod zemí.“ — François de La Rochefoucauld, francouzský autor monografií

    ”Otec se smířil s tím, že nás už jen nervózně pozoroval. Pořídil si zahrádku a raději pěstoval zeleninu. Možná proto, že neexistuje nic jako drzý libeček nebo opilá brambora, která se pokouší o sebevraždu.“ — Petr Šabach, český spisovatel

    OdpovědětVymazat
  16. Úpravu smajlíku poslala Quicková - děkuji mnohokráte.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nechci být lascivní, ale tohle je prostě kouzlo nechtěného:
      Kdysi (dávno, dávno již tomu) jsem se významně přátelila s jistým Honzou, který své mužské chloubě infantilně říkal Honzík. Jak jsem uviděla tu dámu, připadlo mi, že kromě školáka Honzíka má ještě další dva Honzíky... :-)

      Vymazat
  17. quick

    Abych tě nezneklidňovala, dáma má v druhé ruce tašku a v ní v recyklovaném papíře něco jarních cibulek lahůdkových. :-)

    OdpovědětVymazat
  18. Ty větvové prsty mi připomínají ruce ženicha z Erbenovy Svatební košile.

    OdpovědětVymazat
  19. Akt u Lácie básne
    Aut Or O’Mathic Ky
    Na schôdzi múz neuhnem ani o fúz z toho môjho stanoviska
    vyviesť pomocou múz
    tento štát z jeho bludiska
    radšej otrávim tej Kettenbande diskontový džús

    OdpovědětVymazat
  20. Teda, to je zas nápadů. Fotografie zajímavé, i to vylepšení od JR. Sepnutí rukou hodně vyzáblé, asi chudé vánoce a málo lineckého s rybízovou marmeládou. Líbí se mi i podnět k předsevzetí v motivační kartičce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky se mi líbí to vylepšení od JR. Jakož i ten smajlík od Quickové. Jsem vždycky moc rád, když P.T. obec čtenářská projeví svoji kreativitu.

      Vymazat
    2. Oh, thank you both. Jsem rád, že můj měsíční pronájem Photoshopu (odečítatelný od daní 😉) zde občas plní jistou bohulibou funkci.

      Vymazat
  21. ==== Bonus právě vyje ven ====

    OdpovědětVymazat
  22. Aktualizace poklesslossti velmi pozdní
    Když jsem z husy drala peří,
    myslela jsem na večeři,
    již opatří chudák husa
    a poskytne svoje prsa,
    jakož i biskupa
    úplně bezchlupá. :-D

    A) Původ slova Paďour je od pádu, tedy mravního poklesu této osoby, která se v lese nevyskytuje, oheň neumí rozdělat, ba ani učórovanou slepici v Setonově hrnci připravit.(Srovnej s povídkami Š + G: "Kosmonaut, to bys zapsal, co, paďoure!" - povídka o prvním čundru.
    B) Čundr je od vandr, ale bez ohledu na stav svrchního ošacení, když jsi pak jako ČUně, jsi teprve ČUndrák. Když jen tak normálně cestuješ, nejlépe za prací coby tovaryš, spíš v herberku a umolousaný jsi jen průměrně, jsi vandrák, či tovaryš vandrovní, na vandru. :)
    Motivační kartička mě motivuje k tomu, abych se vykašlala na práci. To asi nebylo úplně úmyslem, že ne? :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U motivační kartičce mne zaráží, že skrytě propaguje tabák.

      Vymazat
  23. V Kostelci nad Č.L. se Paďour jezdí na pionýrech.

    OdpovědětVymazat
  24. quick

    A. Správný paďour vyšší třídy má s sebou vždy nosiče a „tahače“ v jedné osobě a na mapě červeně vyznačená občerstvovací místa.
    B. Podle moudrých slov údajně z německého tschundern, toulati se.
    Pan Al_Man se potuluje v blízkosti rybízových plantáží, aby měl přehled, kam se vydat za nejlepší rybízovou marmeládou, až nastane čas lineckých koleček.

    OdpovědětVymazat
  25. Rybízová marmeláda daleko více chutná když jsou do rybízu přidány maliny, vznikne pak marmeláda rybizovomalinova v palácinkach nenahraditelná natož pak v koblihách a jiných koláčích...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je dobré vědět. Musím se zeptat pana Al_mana, jak to vidí ve spojení s LK.

      Vymazat
    2. Určo to potvrdí,je znalec :-)

      Vymazat
  26. Zabij bobra, zachránís strom..

    OdpovědětVymazat