středa 28. dubna 2021

UP012

.


.

.

Technická data:

.

Pávání: Hinduistická bohyně potůčků a studánek (Kočkopedie).

Durský pochod: Parademarsch v Důrách, pochodujícím může být pouze mladík, který v daném roce dosáhne dospělosti (Kočkopedie).

Galoše: Gumová ochranná obuv.

Ban: Z  anglického ban – klatba, vypovězení, vyhoštění, zákaz;  je internetový výraz označující zablokování přístupu, např. na internetové fórum nebo účet v MMORPG hrách. Přístup uživateli zablokuje správce serveru za porušování pravidel. Uživatel, který je banován, nemůže služby serveru využívat – někdy trvale, jindy po určitou dobu (Wikipedia).

.

.

Tlusťjochovy koláže - Sedící světec pozoruje své Já postavené na hlavu:

.



.

Foto: Praha, Modřany; hadr na cyklostezce; zkontrastněno, ztmavěno; převod do ČB; březen 2021.

.

.

Žižkovská zákoutí:

.


.

Foto: Žižkov; duben 2021.

.

.

Sekce Modré pozadí:

.


.

Foto: Praha; TlusŤjochůff archiff ÚÚ (=úložiště útržků).

.

.

Vzpomínky na Blog.cz potažmo na pana Al_Mana:

.


.

Hypnos a Thanatos:  Spánek a Smrt; v umění se objevují jakožto jinoši buď spící buď podpření o sehnutou pochodeň. Na bronzové sošce ve Vídni Hypnos má křídla na hlavě, v ruce mák (z něhož se připravuje opium) a roh, z něhož kape spánek (F. Rút - Bájesloví řecké i římské).

.

.

Ouloffky antikvární - 1.Máj:

.



.

.

Ouloffky antikvární - slovník:

.



.

.

.

Divize rébusů (ve stylu strýčka Rychtaříka):

.



.

.

Plénootázky a plénoúkoly:

.

A) Objasněte původ spojení "Spustit bandurskou".

B) Kdo jsou to Oneiroi?

C) Zúčastněte se zahradní zábavy na Slamníku nebo řešte rébus.

.

.

Bonusy a lákadla:

.

P.T. ctihodná obec čtenářská nechž ve své  vyssokodobroduššnosti rozhodnouti ráčí, zda vyjeven býti má A) Japonská pošťák či B) Jedová chýše. Tlusťjochůff dekret trojhlasný pro tento článek udělen jest Miriam.

.

.

Pro Fredyho:

.

"Není motyka jako motyka," objasňoval osazenstvu hostince U Váhy zelinář Rapoticz.

.

.

Bonus:

.


.

(Z TlusŤjochovy sbírky starých pohlednic).

.

.

Dodatečné otázky a úkoly:

.

A) Pročtěte si legendy a zajímavosti o Jedové chýši zde nebo hier.  Co Vás nejvíce zaujalo?

B) Byl pes v Jedové chýši nakrmen? Pakliže ano, čím a kým?

C) Jaké jsou oumysly onoho chlapce na rohu? Debatujte.

.

.

50 komentářů:

  1. Se svou náklonností k Japonsku bych měl dát přednost japonskému pošťákovi. Ale Jedovka je Jedovka!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. mám presne podobný problám, Japonsko má absolutnú prioritu ale jedy zase milujm tkmer všetky...

      Vymazat
    2. No, JED je obsažen i v ve starém názvu japonského hlavního města Tokia - JEDo (japonsky: 江戸, „ústí“), dříve také Edo či Jeddo.

      Vymazat
  2. quick

    C. A zanechala na nich stopy zubů.

    OdpovědětVymazat
  3. C) Zřejmě byli určení k likvidaci.

    Do Jedové Chýše prý už chodil i Václav IV. Tak bych se tam mrknul taky.

    OdpovědětVymazat
  4. Já jsem z toho rébusu jelen. Tedy jelenice :-)
    Napadá mne
    TAEL SAKO (U) SALÁM (U) KLY čili
    TA ELSA KOUSALA MUKLY
    Ale zatímco "krátký kabát" a "uzenina" jsou blízko u sebe,
    tak "uzenina" a "sloní zuby" u sebe blízko nejsou!
    Bůhví, co ta Elsa kousala...

    OdpovědětVymazat
  5. Došlo!
    TAEL SAKO (U) SALÁMU KLY čili
    TA ELSA KOUSALA MUKLY
    :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně včera večer vyšlo to samé, ale vzhledem k tomu, že taková situace je velmi nepravděpodobná (ať už je ta Elsa slečna nebo lvice), rozhodla jsem se, že to mám asi špatně. :-)

      Pojďme se podívat do jedové chýše. Ovšem v ochranném oděvu a masce. :-)

      Vymazat
    2. Elsa byla cvičená fenka německého ovčáka. A mukly kousala výhradně tehdy, když uprchli z vězení a prali se s ní po té, co je dostihla a chtěla zadržet.

      Vymazat
  6. Ta dobová zahradní zábava musela být fajn. Pěkné modré pozadí, snad to není UFO ;-)

    OdpovědětVymazat
  7. quick

    A. Spouštět hrůzu – slovní a velmi hlasitou.
    B. Podle moudrých sov a řecké mytologie to jsou sny, samozřejmě obohacené o různé bohy, kteří byli přímo specializovaní na spánek a nejrůznější „obrazy“ snů.
    Dnes by bohové byli někde na rekvalifikačních kurzech, stačí zajít do lékárny pro pilulku nebo bylinné čaje, CŠ preferuje jednodruhový.

    Hlas Jedové chýši.
    Kolik listů se zachovalo ze slovníku z r. 1853?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to spíš slovníček, formát menší než A6; jsou tam zajímavé výklady - např. "Abdication" je přeloženo jako "poděkowání se"; či "Attentat" jako "zlomyslný pokus"...

      Vymazat
    2. "obohacené sny" - to se mi líbí, mohu to použít v poklesslosti?

      Vymazat
  8. Ban bývá teď udělován nejen za porušení pravidel, ale i tehdy, když diskutér nemá ty "jedině správné" názory :).
    "Pozorovat své já" - to je něco jako selfie, avšak v psychologickém provedení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím. S bany v tomto významu mám bohaté zkušenosti. U jednoho psychicky labilního blogera-alkoholika jsem byla občas banována já, jednoho trolla banuji na svém blogu dodnes.

      Vymazat
    2. Opravdový ban může udělit jen bán (Podle jednoho se uvádí, že slovo pochází z jihoslovanského ban „pán, panovník, vládce“, příbuzné perskému ban „princ, pán, velitel, vladař“, spojované se sanskrtským pati „stráž, ochrana“ /wikipedia/).
      A co na to Bandera? A Banderas?

      Vymazat
    3. Ještě jeden "bán" je poměrně známý. Maďarský herec János Bán, "momentálně" zaostalý Otík Rákosník z komedie Vesničko má středisková.

      Vymazat
    4. Jsou i banové s titulem - Dr. Ban.

      Vymazat
    5. Karbaník = osoba, které bylo odepřeno používat auto (car ban)

      Vymazat
  9. Hlas jednoznačně pro Jedovou chýši!
    Kočka ze Záběhlic:
    https://www.youtube.com/watch?v=1JazgYISBfk
    Dejte mu zahrát, pane inšpektóre
    https://www.youtube.com/watch?v=jR8ah__NDSE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jedová chýše byla i v epizodě "Není funus jako funus" v seriálu "Hříšní lidé města pražského".

      Vymazat
  10. *** Hlasování o bonu ukončeno - Jedová chýše vyjevena ***

    OdpovědětVymazat
  11. A) Pročtěte si legendy a zajímavosti o Jedové chýši zde nebo hier. Co Vás nejvíce zaujalo?
    Zaujalo mne, jak si Václav IV. nebral žádné servítky. Viděl zlosyny (doufejme, že se nespletl) a hned je (v duchu!) odsoudil a taky hned nechal bezprostředně vykonat na nich trest smrti.
    Zajímavé (pro mne) je poznatek, že GIFT znamená v němčině jed a v angličtině DAR.

    B) Byl pes v Jedové chýši nakrmen? Pakliže ano, čím a kým?
    Nakrmil ho jeho páníček zbytky z kuchyně, které mu přinesla dobrotivá paní kuchařka.

    C) Jaké jsou oumysly onoho chlapce na rohu? Debatujte.
    Nekalé. Předstírá bolest zubu a drží si na tváři kapesník/šátek. Ve skutečnosti se snaží skrýt tvář, aby nebyl poznán na fotce, když už se k focení připletl.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. GIFT znamená v němčině jed a v angličtině DAR
      Jed je v AJ poison, ve franštině poisson = ryba. Může jednoho zarazit při čtení menu 😧

      Vymazat
    2. Tohle bylo v nějaké detektivce, snad s Herculem Poirotem.
      Podle částečného svědectví hledali auto náležející firmě pracující s jedy (snad deratizační) a ono šlo mezitím o auto zajišťující rozvoz ryb.

      Vymazat
    3. Zrovna tento týden jsem syna (mateřský jazyk A, čeština nic moc) upozorňoval na významy slova "travička".

      Vymazat
    4. Otázka pro turisty - Je v Jedové chýši bezpečné přijmout jako dárek (Gift) rybu (poisson / poison)? :-)

      Vymazat
    5. Synonymum ke gift je present. A to má spoustu dalších významů.

      Vymazat
    6. Jako pozornost podniku se v Jedové chýši podává utrejch.

      Vymazat
  12. Tak bandurskou spustím zítra na staršího syna, neb mi již měsíc slibuje, že mi pomůže opravit hydrant, jinými slovy dostane dršťkovou.
    K Jedové chýši: znám přirovnání, je to tady jak v jedové chýši. Ten pes, ten je překrmen, majitel mu hází zbytky jídla a chlapec na rohu se jen bojí psa, přemýšlí, zda má přejít na druhý chodník.
    Oneiroi... poučila jsem se a "vywikipedila", že jsou to sny.
    Z tvých fotek se mi velmi líbí hadr- tvář starce, jehož potkat v lese, krvr by se ve mně nedořezal.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lze také použít "dostat világoš" (dostat výprask, příp. také dostat pořádně vynadáno; podle poslední bitvy maďarského povstání v 19. století u Világoše, kdy Maďaři museli kapitulovat před rakousko-ruskými vojsky).

      Vymazat
    2. Opět jsem moudřejší" világoš"? díky, nevěděla jsem.

      Vymazat
  13. Jedovou chýší jsi fanynce Hříšných lidí města pražského udělal velikou radost! 😊

    OdpovědětVymazat
  14. A) Má to něco společného s tou prvomájovou oslavou a následným soubojem na šavle?

    B) Když si duelanti nedají pozor.

    C) Připíjím sklenicí vody. Ještě je příliš brzo na broušení.

    OdpovědětVymazat
  15. Pamatuji si na básničku u Ferdova slabikáře...Gala galoše je z gumy,gólman góly chytat umí..Člověk dneska dostane ban a aby se hned začal bát, že skončí v bání.mm

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. obul jsem si galoše
      a šel hledat choroše
      /Kocůrůff slabikář/

      Vymazat
  16. Fredy Kruger

    "Není motyka, jako je motyka !!"
    ( Zelinář Rapoticz ,,U Váhy ,, naříká )

    " Ta boule ??? Já nevrazil do kredence !
    na vině špinavá konkurence !
    .... mi pěstuje za plotem mrkew !!

    řvu na něj ,,ty budeš mrtev,, !!

    " Dobrá !!"

    ( " Nic jiného neříkal mi )
    .... my poprali jsme se motykami !
    Jemu jí vykoval kovář Bill Stuchyi...

    Já ? motyku koupil od šikmookých !
    Tady máš !!!! ( křičím naň ) : jseš nula !!
    Však motyka moje se ohnula...

    On kovanou praštil mne do šišky !!

    Tady mám bouli ! .... vidíš ty ??
    .... natáh´ mne přímo doprostřed čela !!
    Však motyka jeho to vydržela

    Doteďka v hlavě mám šumění !!!"

    ... v hostinci zaznělo hučení :
    " Zelinář Rapoticz... hloupý je ! Hloupý !!"

    " Jááá... kovanou motyku také si koupím !!
    svědkové moji, - tady jste všici !!"

    ... muž usrav´ se, láteří nad sklenicí ....

    OdpovědětVymazat
  17. quick

    A. Škoda, že už nestojí.
    B. Granulemi, v Jedové chýši se najde všelicos, pes je na utrejchy trénovaný.
    C. Nekalé – Axina mě předešla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ad A) Taky bych byl rád, kdyby stále existovala. Musel tam být silný genius loci.

      Vymazat