pondělí 6. března 2023

DD037

.

Co se nedostalo do kříkadel:

.

Včera ráno u jezera
potkal vodník menežera
co tě žere menežere?
co tě žere?
vodník děl

jestli nevíš menežere
jestli nevíš co tě žere
jestli nevíš
přistup blíže
štika nohy 
ráda hryže
jestli nevíš přistup k ní
štika ti to objasní

.

Foto ku kříkadlu:


(Praha, Dlouhá třída; březen 2023; foceno mobilem; výřez).

.

.

.

Vzpomínka na blog.cz:

.


.

.

.

Vzpomínka na kurzy uwolologické:

.



.

.

.

Z Tlusťjochova kalendária:

.


.

Kvikvínky: Z quick wins.

Quick wins : Blíže vizte zde

.

.

.

Happening "Přisedněte si":

.


.

Foto: Praha, Smích off; Zborovská; březen 2023; výřez; převod do ČB.

.

.

.

Z náplavky smíchoffské:

.


Foto: Praha, Smích off; březen 2023.

Jde o vrak zapáleného ukrajinského auta zapáleného ruským agresorem (obdobně zde)

Teoreticky by se dal příběh vyšperkovat takto - auto ukradené v Česku, prodané překupníky na Ukrajinu, zapálené ruským agresorem, přivlečené umělci na náplavku. Ale je to samozřejmě bohapustá fikce. To vyšperkování.

.

.

.

Pražské domy:

.


Foto: Praha, Na Perštýně; březen 2023; foceno mobilem; výřez; odbarveno.

Na Pernštýně:


(Stehlíkův Historický průvodce Prahou)

.

.

.

Ouloffky antikvární - Stručné dějiny řezníků a uzenářů od dob řeckořímských se zvláštním zřetelem na vývoj řemesla v Čechách a na Moravě; 1924; vytiskli J.Otto & Růžička, Pardubice:

.



.

Koňadra:  Vychází z původního konědra s významem ras, tedy ten, kdo dere koně (konědroucí). Název byl přenesen na pojmenování ptáka pro jeho rvavost a ukrutnost vůči ptákům menším, slabým nebo nemocným (staženo odtud)

.

.

.

Divize rébusů:

.


.

Verze, která se mi nevešla na černé pozadí:

<AFRICKÝ STÁT> <KATARSKŔ MĚSTO> <AFRICKÁ ŘEKA> +<VÝCHODOEVROPSKÁ ŘEKA><8> <UHLOVODÍK><KROK STRANOU><LETIŠTĚ U PLZNĚ>

.

.

.

Plénootázky a plénoúkoly:

.

1) Znáte Valouchovy tabulky logaritmické?

2) Objasněte pojem "zavratitý".

3) Proč řezník nesmí osaditi krám ženou? Kolik korun by dneska bylo 10 grošů bílých?

4) Řešte alespoň jednu variantu  rébusu nebo si to vyříkejte se štikou.

.

.

.

Bonusy a jiná ovlivňovátka:

.

P-T. ctihodná obec čtenářská nechť ve své vyssokodobroduššnosti rozhodnouti ráčí, zda vyjevena býti má A) Tenistka či B) Trhání jarních květů. Tlusťjocgůff dekret trojhlasný pro tento článek udělen jest Janince.

.

.

.

Pro Fredyho:

.

Dekadentní básník F.C.Maraskin vyběhl vytřeštěně z kuchyně hostince U Váhy a mlel neustále něco o koňadrách.

.

.

.

Bonus:

.


(Z Tlusťjochovy sbírky starých pohlednic)

.

.

.

Dodatečné otázky a úkoly:

.

A) Pojměte pohlednici jako obrázek do VBS (=Velké bublinové soutěže).

B) Modifikujte rébus tak, aby se uhánělo i pro něco dalšího.

90 komentářů:

  1. Ladně pro sud a nakonec pro smetanu k roklině? Zvláštní to osoba.

    OdpovědětVymazat
  2. Monolog vodníka k menežerovi nemá chybu! :D
    Děkuji za dekret trojhlasný, a když nám tu teď chumelí, prosím si B.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď mne napadlo, že menežer (velké zahraniční firmy) zná vodníka jen pod anglickým jménem dust dampener.
      Já to nevěděl, musel jsem gůglit.

      Vymazat
  3. Na Perštýně jsem potkal Štičku,
    neukousla mi nožičku.
    Občas na ni vzpomínám,
    když e-mail otvírám.
    Jejim jménem mi chodí spam,
    zprávy raději smazat dám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není to příbuzná detektiva Štiky ? - viz https://www.albatrosmedia.cz/tituly/9485260/otazniky-detektiva-stiky/

      Vymazat
    2. To by mu tam nesmělo chybět to písmeno "č".

      Vymazat
    3. "č" asi nebude hláska neznělá, že?

      Vymazat
    4. Tak já doufám, že by na Perštýně měla moje hláska dobrý zvuk, když jsem se tam tak trochu vyučil stavitelem...

      Vymazat
  4. Teda, štikou bych být kousnuta nechtěla :-) Do nohy ani nikde jinde... :-)

    Hlasuji za B)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. piraně jsou horší.
      nad nimi ani hastrman žádnou moc nemá.

      Vymazat
  5. Zavratitý - tak velký, až vyvolává závratě.
    Volím si B.
    ___________________________________________________________________________--
    Do roka a do dne, covid na tě padne:

    Vir tu a lítý
    zasedl na mě,
    suchou mám dáseň
    a horké skráně.
    Čaje ani lok,
    ach, proč skočil na mě?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není slechu
      není vidu
      není vidu po covidu
      není to vir
      je to kok
      na průdušky skok & skok
      ulehl ti streptokok

      Vymazat
    2. Dej pokoj, toho jsme měli předtím, dítě vydrželo v ústavu celé 2! dny než přineslo další moribundus.... A po všech těch očkováních to pořád není sranda, do toho tak 110% nakažlivost. Hnus, velebnosti.

      Vymazat
    3. Já to poznal na vlastní kůži. Jako dítě jsem trpěl na zápalky plic.

      Vymazat
    4. Zápaly, nevím proč mi chytrý telefon podsouvá sirky.

      Vymazat
  6. Jinak mi ten menežer pořád evokuje jídelní lístek a pobídku k jídlu:
    Zde máš menu, žer! (nejlépe tak brokolici a ne tu přítulnou "štici")

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Boss má bujnou kštici
      a dává si k štici
      v páře brokolici

      Vymazat
    2. Tak tu kštici jsem tam taky chtěla nějak dostat, ale večer se mi to nedařilo vymyslet :-)

      Vymazat
  7. Fredy Kruger

    Řev Okrouhlé zazněl !!
    ... co stalo se ženě ?
    Kdo vyběhl odtud ? Kdo z kuchyně žene ?

    F.C. Maraskin ?
    Zaručeně !
    ..... básník má oči vytřeštěné
    a mele furt o ňákých koňadrách ?
    Kdežpak ! on mluví o ňádrách !

    Prý kuchařka na něho upadla !

    " Jen proto", (řve ), že jsem byl přeochotný,
    pomoci sundat jí hrnec z plotny !
    ..... ženská je ožralá jako prase
    uklouzla a na mně svalila se !

    Jak těžce dýchám ! jsem přidušený ?"

    ..... muž zachrchlal, odpliv si řka : " Krev to není !
    Tuším, že brebtala, bych se s ní spojil ?!"

    Muž napil se, až pak se upokojil !

    OdpovědětVymazat
  8. S nápovědou od D.n. - děkuji moc. :-)
    MALI DAUHA NIL (A) DNĚPR OSUD = Má Lída uhání ladně pro sud.
    MALI DAUHA NIL (A) DNĚPR ODĚVY = Má Lída uhání ladně pro děvy.
    MALI DAUHA NIL (A) DNĚPR OSM ETAN ÚKROK LÍNĚ = Má Lída uhání ladně pro smetanu k roklině.

    No, myslím, že tady si na nějaké opravdické trhání jarních květů ještě nějakou chvíli počkáme, ale podívat bychom se snad mohli, tak B).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Gratuluji. Byť jsme měl na mysli ne Mali ale JAR.
      Jo, a v Praze u Muzea už cosi kvete.

      Vymazat
    2. Ten začátek mi dal nejvíc zabrat a ještě to mám blbě! :-D

      Vymazat
    3. Já to uznávám jako alternativní řešeni

      Vymazat
  9. Prosím B
    Uvelká radost z logára, můj kdysi i pracovní nástroj, považuji ho za největší vynález matematické pomůcky. Umí skoro všechno a nepotřebuje žádnou nabíječku ani baterie...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My jsme se ještě na gymplu učili, jak se s ním pracuje.

      Vymazat
    2. Také tak.
      Jeden můj bývalý spolužák v Praze logára sbírá.

      Vymazat
  10. Tabulky logaritmické znám jen už si nepamatuji jestli byly Valouchovy. Používala jsem je ve škole 😀

    OdpovědětVymazat
  11. https://www.youtube.com/watch?v=lpFpKXuk2tg

    OdpovědětVymazat
  12. quick

    1) Nebylo mně přáno.
    3) Někde mohlo jít o náboženské zákazy, ale také zřejmě proto, že by se už těhotné ženy při práci se syrovým masem mohly nakazit zoonózami, tj. nemocemi, které se přenášejí ze zvířat na člověka. Hodně se píše o brucelóze, listerióze a toxoplasmóze, které způsobují potraty, poslední hlavně v začátku těhotenství navíc deformace a mentální poškození plodu.
    4) U nás na rybníčcích jsou jen pstruží sádky, pstruzi nekoušou a nehodlají diskutovat.

    Prosím B.
    Názvy starých domů jsou vůbec zajímavé. Tak si říkám, jak by se mohl jmenovat třeba panelák o deseti vchodech – U deseti andělů, U deseti beránků nebo U vlčí smečky?

    OdpovědětVymazat
  13. Co je pravdy na tom, že na Pernštejně se občas zjevuje Pernšta z Rožmberka?

    OdpovědětVymazat
  14. Logaritmické pravítko si pamatuji a obdivuji jeho tvůrce, co všechno se na něm dalo spočítat. Dlouho to trvalo, než kapesní kalkulačky uměly víc než základní aritmetické operace.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také existovaly takové kovové mechanické sčítačky.

      Vymazat
  15. ***** Hlasování o bonu ukončeno *****

    OdpovědětVymazat
  16. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  17. ad B)

    AFRICKÝ STÁT / KATARSKÉ MĚSTO / AFRICKÁ ŘEKA +VÝCHODOEVROPSKÁ ŘEKA / SOUČÁSTI KOŇSKÉHO POSTROJE

    AFRICKÝ STÁT / KATARSKÉ MĚSTO / AFRICKÁ ŘEKA +VÝCHODOEVROPSKÁ ŘEKA / CHIRURGICKÁ ODSTRANĚNÍ PŘEDKOŽEK

    AFRICKÝ STÁT / KATARSKÉ MĚSTO / AFRICKÁ ŘEKA +VÝCHODOEVROPSKÁ ŘEKA / ZACHÁZKY

    AFRICKÝ STÁT / KATARSKÉ MĚSTO / AFRICKÁ ŘEKA +VÝCHODOEVROPSKÁ ŘEKA / ZPĚVOHRA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prima, paráda, super.
      Jsem rád, že jsi zpět.
      OPERU jsem chtěl původně použit. A se ještě nabízejí OŠATKY.

      Vymazat
    2. A také OŘÍZKY, OSADY, OSYPKY, OŠTĚP i OŠTĚPY, OTISK i OTISKY, OVÁL i OVÁLY.

      Vymazat
    3. Akorát myslím, že OTISK by u Jaga neprošel, tisk a otisk nají stejný základ.

      Vymazat
    4. Je to tak. Jago by měl z tebe radost :-)

      Vymazat
  18. quick

    A) Má VBS časové omezení?
    B) AFRICKÝ STÁT – KATARSKÉ MĚSTO – AFRICKÁ ŘEKA – VÝCHODOEVROPSKÁ ŘEKA – ČIDLA ZRAKU – ASIJSKÝ NOSIČ

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ad A) Nemá.
      Ad B) Čistič skvrn se hodí vždycky.

      Vymazat
  19. Teda, to je moc půvabný bonus a bezva rozstřel na bublinovou soutěž.

    Tohle mi sice moc nejde, ale zkusím podumat a jsem zvědavá na zdejší nápady!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak zkusím první nástřel.

      Muž bez brýlí:

      Takovéto krásky mezi sedmikráskami se hned tak nevidí…

      Nebo:

      Pohleď kterak krásky
      plení sedmikrásky...

      nominek

      Vymazat
    2. A další

      Muž s brýlemi ke kamarádovi:

      Uznávám, procházky jarní přírodou mají opravdu povzbuzující efekt…

      ------
      Muž bez brýlí na slečnu trhající:

      Slečno, trhané při úplňku mají magickou moc. Mohu vás sem v noci doprovodit…

      Vymazat
    3. Jen poznámka: Já mám dojem, že stojící děva třese kvetoucím stromem a klečící děva sbírá spadlé květy.

      Vymazat
    4. Aha, to mě nenapadlo. Jsem se zasekla u těch jarních květů... :-)

      -----

      Ještě několik dalších - většinou muž bez brýlí:

      Pohleď, Růženka v sněženkách…

      -----

      Slečno, ty bledule se k vám nehodí.
      Vy jste typ na růže.
      PS: Chcete mě za muže?

      nominek

      Vymazat
  20. ad A)
    Muž bez brýlí: "Hele! To se hned tak nevidí: Domina a její otrokyně!"

    OdpovědětVymazat
  21. nominek:

    Zas muž bez brýlí kamarádovi (jsem si na něj nějak zasedla...):

    Kdysi jsem měl rád "Oslíčku, otřes se". Řekl bych, že "osičko, zatřes se" taky není vůbec špatné...

    OdpovědětVymazat
  22. A) Muži svorně - “To jsou ale poupátka!”
    Janinka

    OdpovědětVymazat
  23. Dáma s klóbrsem: Jako kůl v plotě tam stojí čtyři. Petr, Jan a jim.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vám se dáma v klobouku jeví jakoby neuměla napočítat do pěti...? :-)

      Vymazat
    2. James (Jim), by se měl psát s velkým
      písmenem na začátku.

      Vymazat
  24. Stojící dívka (SD): "Tady někde mi ta sponka s kopretinou spadla!"
    Klečící dívka (KD): "Je to marné! Hledám už půl hodiny a všude jen samé kopretiny bez sponky."

    Brýlatý ke kamarádovi, o jehož rameno se lehce opírá: "Tak ti řeknu Kadle, že se mi ze zdejších přírodních krás až trochu zatočila hlava."

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oby, tak mě napadlo něco podobného - jen místo zatočila hlava - podlomily nohy, ještě, že jsem se zachytl toho plotu... (tak nějak) :-)

      Vymazat
  25. Ahoj,
    nějak netušeně jsem se rozjela, tak budu chvíli spamovat.

    Přidám celkový přehled nápadů vč. těch anonymních ze včerejška – ať to není tak roztříštěné. Jen ty včerejší krapet od těch nových oddělím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Muž bez brýlí kamarádovi:

      1. Pohleď kterak krásky
      plení sedmikrásky...

      2. Pohleď, Růženka v sněženkách…

      3. Kdysi jsem měl rád "Oslíčku, otřes se". Řekl bych, že "osičko, zatřes se" taky není vůbec špatné...

      ---
      4. Vidíš, a ty jsi chtěl jít zas do kavárny…

      5. Asi jsem objevil nového koníčka. Cítím, jak ve mně roste náklonnost k jarní přírodě…
      (pozn.: Ta druhá věta může být i samostatně)

      6. Skončila zima, to je hned prima!

      7. Och! Ještě, že se mám o co opřít. Až se mi z té krásy jara podlamují kolena…

      8. Jarní kvítí, slunce svítí… To je ale pěkné žití!

      9. Představ si ty nožky bez ponožky…

      (a po té devítce si nemůžu pomoct, ale v hlavě mi pořád naskakuje ona mnemotechnická pomůcka):

      10. Ó Slečno Sejměte Též Ponožku...

      Vymazat
    2. Muž s brýlemi ke kamarádovi:

      1. Uznávám, procházky jarní přírodou mají opravdu povzbuzující efekt…

      ---
      2. Tomu říkám krásy přírody!

      3. Biologie je vskutku plná překvapení. Třeba tu půvabnou krásu sedmikrásek jsem dříve přehlédl.

      4. Ano kolego, taky intenzivně vnímám ty esence jara…

      5. A ty jsi říkal, že v lese nic zajímavého neobjevíme…

      6. Prima náhoda, potkat primabalerínu na primulích

      7. Téměř mě mučí, jak tu vše pučí…

      8. To jaro letos má teda grády!

      9. Co je tak pozvat na sbírku motýlů?

      Vymazat
    3. Prima, hezky se to tu rozjíždí

      Vymazat
    4. Muži mezi sebou:

      1.
      ten bez brýlí:
      Hle, prima primule…
      ten s brýlemi:
      To není žádná primule. To je primabalerína…


      2. (zas ty prvky)
      s brýlemi:
      Líbat Bezuzdně Boženu Celou Nahou, Ó...
      bez brýlí:
      Ty už z té chemie fakt blbneš...

      Vymazat
    5. jj, nějak mě to chytlo :-)

      Vymazat
    6. Muž bez brýlí na obě slečny:

      1. Takovéto krásky mezi sedmikráskami se hned tak nevidí…

      ---
      2. Slečny, ty bledule před vaší krásou doslova blednou závistí …

      3. Slečny s půvabnými líčky - líp k vám sednou petrklíčky.

      4. Slečny, ty věnečky vážně plést nemusíte. Hlavy jste nám už popletly i bez nich …

      Vymazat
    7. Dáma stojící na tu klečící:

      1. Výborně, už jen dalších dvě stě padesát a můžeme jít plést…

      2. Ne, tahle bledule mi nejde k pleti.

      3. Ne, fakt se toho mravence nebojím… Jen mi ho hned sundej z té boty!

      Vymazat
    8. Dáma klečící – si myslí o té stojící:

      1. Ts, ta vyvádí kvůli mravence na botě. Kdyby tušila, že má za krkem pavouka…
      (pozn.: Toto může navazovat na předchozí, ale lze i samostatně)

      2. Ten korzet jsem ji stáhla asi moc. Snad na mě nespadne, kdyby omdlela…

      Vymazat
    9. Dáma klečící –si myslí o všech:

      1. Bože, kolikrát těm ňoumům z města ještě budu ukazovat, jak se trhá kytka!
      (musím říct, tento se mi tam asi hodí nejvíc - podle těch jejich výrazů :-) )

      2. No jo, měšťáci, poprvé objevili kytky mimo květinářství a jsou z toho celí pryč…

      Vymazat
    10. "Bože, kolikrát těm ňoumům z města ještě budu ukazovat, jak se trhá kytka!"
      Bravo! :-))

      Vymazat
  26. Jeden pán k druhému (film.rejžovi): Co tady natáčíte?
    Rejža: Česká rčení. Teď děláme Dobrá hospodyňka přes plot... a pak hned bude následovat Máj, vyženeme kozy v háj

    OdpovědětVymazat
  27. K pohlednici. Dáma s kloboukem a červenou růží dí:
    Copak hledá Popelka
    mravence co nebejká
    nebo kobylku co skáče
    pán s brýlemi pláče
    druhý je jak na dostizích koní
    ne koně ale květiny voní

    OdpovědětVymazat
  28. Dívka klečící k dámě stojící:

    Ne madam, to se pletete. Tohle není pletí...

    -----

    Cože? Jak vytrhat všechno to bílé svinstvo!? Tohle NENÍ anglický trávník!

    OdpovědětVymazat
  29. Žádné lysohlávky nemohu najíti.

    OdpovědětVymazat
  30. Levý muž: Co to tam ta vaše služka dělá?
    Dáma: Ale ukazuje mi, jak přišla o věneček.

    OdpovědětVymazat
  31. Jak to teď chodí na blogu ohledně VBS?
    Dle toho, že není časově omezena soudím, že se nesoutěží, jen se bavíme. V tom případě by nebylo od věci přejmenovat akci tak, aby neobsahovala slovo "soutěž". Ale ono asi jde o pietu, že? Chodí sem ještě Jago? (Nemám čas a sílu zkoumat všechny komentáře za poslední měsíce.)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jago na tom není zdravotně nejlépe, začátkem měsíce byl na komplikované operaci, snad se brzy zotaví. Jeho komentáře mi to hodně chybí.
      VBS ne svém blogu (JLcafé blog byl zrušen)

      Vymazat
    2. Sakryš, píšu z telefonu a mám to samý překlep a odeslalo se mi to dřív než jsem chtěl. VBS na svém blogu jsem přejmenoval na bublinovou kratochvíli, neb jsem leniff případné bodování vyhodnocovat.

      Vymazat
    3. Je mi líto, že má Jago zdravotní obtíže. Snad sem aspoň občas chodí číst.
      I z toho důvodu navrhuji nepřejmenovávat VBS na VBK a vrátit kratochvíli formu soutěže. Nechť se P.T. čtenářstvo blogu ráčí vyslovit :-)
      Jsem ochotna případné bodování vyhodnocovat.
      Pokud jsi lenif kreslit bubliny pro první 3 místa, mohu dělat i to.
      Ale publikovat obrázky bys samozřejmě musel ty.

      Vymazat
    4. Taky držím Jagovi palce, ať se zotaví co nejdřív.

      ---

      VBK nebo VBS - z mého úhlu pohledu - myslím, že už vůbec samo obnovení tohohle bublinového tvoření je super počin.

      Osobně, vůbec by mi nevadilo to přejmenování na kratochvíli, k tomuto ludibrionisticky pojatému blogu se mi to i víc hodí.

      I když je zas moc fajn ten návrh Axiny, že to bude v případě VBS vyhodnocovat - protože si myslím, že to musí být fakt docela náročné.

      Vymazat
    5. Tak až se vyskytne vhodná pohlednice, udělám VBS jako samostatný článek.

      Vymazat
  32. Muž s cvikrem:
    Řekni, kde normální ženské jsou?
    Co se s nimi mohlo stát?
    Kdo to kdy pochopí?
    Kdo to kdy pochopí...

    OdpovědětVymazat
  33. Pohlednice z bonusu je úžasná, ze starých dobrých časů, kdy bylo všechno v pořádku :)

    OdpovědětVymazat
  34. Trochu osobněji k tomuto blogu pojato:

    Muži mezi sebou:
    1. (bez brýlí) To sbírání květeny jí docela jde.
    2. (s brýlemi) Vskutku. Klidně by s námi mohla sbírat i mesydže a jiné básně.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, lesní kvítka i mesydže se dají slisovat do herbáře.

      Vymazat