pátek 9. června 2023

P092

.


.

Technická data:

.

Klih: Blíže vizte zde

Proč je v pokleslosti první tvar podstatného jména "klih" s dlouhým "í"? Protože se vařil opravdu dlouze, neasi?

Gojim: Blíže vizte zde

Pojednání o čtyřlístcích: vizte na konci článku zde

.

.

.

Z Františkánské zahrady:

.


Foto: Praha; červen 2023; foceno mobilem.

.

.

.

Devastace Vyšehradského nádraží pokračuje:

.


Foto: Praha; červen 2023; foceno mobilem.

.


Foto: Praha; červen 2023; foceno canonem; odbarveno.

Petice za záchranu: vizte zde

Dodatek (editece 10.06.2023; 14:49:00):

Dneska je weekend zahrad (jak mne upozornila Alma Nacida) /blíže vizte zde/, tak jsme s milostivou navštívili Uměleckou zahradu v Nuslích /blíže vizte zde/ - zde jsme se dozvěděli zajímavé informace o sochaři Karlovi Novákovi - tak připojuji foto z infopanelu:

.


.

.

.

Prostě Paul:

.


Foto: Praha, Václavák; foceno mobilem; převod do ČB; zatóněno; Cyklus Výklady a výlohy.

.

.

.

Opravdová lomografie:

.



.

.

Pražské domy:

.


Foto: Praha, Bělehradská; foceno mobilem, výřez; červen 2023.

.

.

.

Oulofky antikvární:

.


Pivovar U Rozvařilů: Historii vizte zde

.

.

.

Vzpomínka na blog.cz:

.


Ejčárka: Managerka HR (čti Ejč a:r = Human resources).

.

.

.

Divize rébusů:

.


.

.

.

Plénootázky a plénoúkoly:

.

1) Co je to padmarága?

2) Kdo byl Emanuel Vrzal?

3) Řešte rébus anebo bublinujte z d e

4) Navštívili jste někdy jídelnu U Rozvařilů? Jak se vám tam líbilo?

.

.

.

Bonusy jiná lákadla:

.

P.T. ctihodná obec čtenářská nechť ve své vyssokodobroduššnosti rozhodnouti ráčí, zda vyjeven býti má A) Gruss vom Derkemer Worschtmarkt či B) Tenisté. Tlusťjochůff dekret trojhlasný pro tento článek jest udělen Sikarovi.

.

.

.

Pro Fredyho:

.

"Co to neseš za zapařený jetel?" obořil se na zelináře Rapoticze starý Piatníček.

.

.

.

Bonus:

.


.

a detail podpisu:

.


.

.

.

Dodatečné otázky a úkoly:

.

A) Zkuste vygůglit co nejvíce informací o Ch. Scolikovi.

B) Byl by muž v těch lakýrkách vůbec vpuštěn na kurt? Debatujte.

C) Co snímek zachycuje? Proč nezasáhl rozhodčí na umpire?

.

56 komentářů:

  1. Nadýmá jak nadýmá, osobně se spíš u čtyřlístků dmu pýchou nad nálezem :-)
    A děkuji za odkaz, to se teď dmu dvojnásobně :-)

    Pobavil mě znak čtyřlístku i na fotce s výlohou.

    Hlasuji za B)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na ten čtyřlístek na úklidové kárce jsem zapomněl upozornit...

      Vymazat
  2. Fredy Kruger

    " Hle !! do nosu vlítnul mi smradlavý věter !!
    Jak zapařený,
    kdybych tu ucítil jetel !! "
    ....( tak znechucen Piatníček hovoří )
    a na koho, že se to obořil ??

    Na Rapoticze , zelináře !
    Tomu hned zrudly obě tváře !
    " Zmoklo mi seno !" ... blekotá :

    "A toho jetele, - co ho tam !!"

    Muž zjistil, že něco má v kalhotách !
    ( párkrát už zažil, ten lepkavý pocit ! )

    " Zmokne mi seno zas ! musím ho skopit !"

    .... zelinář z hostince vyběhl prudce...
    "Neblázni wole ! vždyť svítí slunce! "
    řvou štamgasi : " Pršeti nezačíná,
    kopiti seno jest wolovina !"

    Teď Rapiticz pověst má podivína !

    .... muž dobíhá domů ze všech sil !
    Kalhoty na ruby obrátil
    a o strom je pořádně omlátil !

    " Bych do hostince se navrátil ?"
    Jde zpátky !
    ... řvou štamgasti : " Wole !... No ??"
    " Vše v pořádku, seno je skopeno,
    kopili jsme jej se ženou !

    .... jestli mne prdy zas proženou ??"
    ( si zelinář pro sebe tiše jen vrně )
    a uprd´ se velice opatrně !

    OdpovědětVymazat
  3. Mirijam
    1) Co je to padmarága? Safír, rubín
    2) Kdo byl Emanuel Vrzal? Stavitel
    Vyšehradské nádraží chátrá ...
    Prosím B.
    Nějak se nemohu přihlásit google účtem.

    OdpovědětVymazat
  4. 1) Co je to padmarága? Safír, rubín
    2) Kdo byl Emanuel Vrzal? Stavitel
    Vyšehradské nádraží chátrá ...
    Prosím B.
    Nějak se nemohu přihlásit google účtem. Až teď.

    OdpovědětVymazat
  5. Rébusy tentokrát vzdorují mému úsilí.
    Hrabavý pták je: kur (možná i slepice), bažant, hoko, jeřábek, jevar, koroptev, křepelka, mitu, monal, páv, satyr, tabon, tetřev, perlička, krocan, argus, aburri ...
    Americký ostrov je: Akun, Devon, Guam, Chiloe, Jamajka, Kuba, Marajó, Havaj, Kodiak, Baranof, Maui, Atka, Portoriko, Florida, ...
    Poměrně jistý je hbitý člověk: čipera.
    Zatím mě nic nenapadá.

    Hlas pro B) Tenisté.

    OdpovědětVymazat
  6. Odpovědi
    1. Vypadá to dobře
      TUR KATLA ČIPERA
      s jedinou výhradou: TlusTjoch má v zadání výrazně u sebe "ryba" a "hbitý člověk". Ve Vašem řešení mezi KATLA a ČIPERA není žádný spojovník (a, i).

      Vymazat
    2. Čiperu jsem neměl na mysli.
      Jde o jméno odvozené od zvířete.

      Vymazat
    3. AD D.n. Uznávám to jako alternativní řešení

      Vymazat
  7. Odpovědi
    1. Večer se na to Mr. Knu. Teď jsem na mobilu a z něj se těžko ze spamu vyprošťuje⚙️🔧

      Vymazat
    2. Stihl jsem to dříve, začalo poprchávat, tak jsem zrušil fotopragulku.

      Vymazat
  8. K Rozvařilům se chystám zítra a jestli to vyjde, po dlouhé době budou zase Nedělní miniglosy "u starých Rozvařilů", tj. naproti ve Starbucksu :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. U "starých" Rozvařilů je to vždy inspirativní.
      Vzpomínám na sekanou svíčkovou se šesti.

      Vymazat
    2. Teď tak maximálně Cold Brew Latte se sekaným ledem a se šesti brčky :-)

      Vymazat
  9. Prosím Tenis. Taky jsem se někdy u Rozvařilu ocitla, ale měla jsem svoje jiné, oblíbené...

    OdpovědětVymazat
  10. Hbitý je pstruh a kamzík.
    Hbitá je lasice/lasička a kočka.
    Nijak mi to nepomohlo.
    Nějaká nápověda by nebyla?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Patří mezi členovce. A používá se jako zdrobnělina.

      Vymazat
    2. To bude štírek.
      Takže rek buď piští nebo něco baští nebo někoho praští.
      Končím. Je to příliš rozmanité, už nemám z luštění těchto rébusů radost...

      Vymazat
    3. KUR KUBA ŠTÍREK
      KŮRKU BAŠTÍ REK
      Tohle řešení také nevyhovuje ze stejných důvodů jako to od D.n.
      V zadání rébusu jsou výrazně u sebe "Americký ostrov" a "Hbitý člověk". V mém řešení mezi KUBA a ŠTÍREK není žádný spojovník (a, i).

      Vymazat
    4. Přesto jsem přesvědčena, že tohle řešení je správné a že chyba není na straně luštitele 😉

      Vymazat
    5. Máš pravdu, chyba je na mé straně. Jsem unavený, roztěkaný a nesoustředěný. Je na čase s rébusy skončit. V příštím článku ještě bude, zůstal mi jeden ze starých zásob.

      Vymazat
    6. Takže Axina vejde do historie blogu jako ta, která necitlivými komentáři způsobila konec publikování rébusů.
      Luštila jsem je velmi ráda. To, že z jejich luštění nemám radost, se týkalo posledních dvou, ale je pravda, že jsem takový pocit neměla poprvé. Vím, mohu si za to sama, že mám ctižádost najít řešení hádanky. Když ale luštění věnuji s přestávkami půl dne, tak nechť se nikdo nediví mému roztrpčení, že jsem hledala nemožné kvůli chybě v zadání. Např. tentokrát jsem prošla desítky, spíš přes stovku, jmen amerických ostrovů. I těch pod 1000 km2. Nebo "hbitý člověk". To by mne zajímalo, koho napadne "štírek"! Kdyby byla legenda "členovec" nebo aspoň "hbité dítě", bylo by to férovější.
      Vím, že musí být nesmírně náročné blogovat na tebou zvolené vysoké úrovni a při frekvenci cca 8 nových článků měsíčně. Je to nepochybně únavné a vyčerpávající. Do toho permanentní lov fotografií vhodných pro blog.
      Osobně bych nic podobného nedokázala.

      Vymazat
    7. Můj nefalšovaný obdiv k Tlustjochovu talentu básnickému a fotografickému je umocněn zdánlivě bezbřehou zásobou energie, se kterou tyto dary s námi sdílí.
      Zachtělo-li se mu pauzy, dopřejme mu tu chvíli oddechu. All the best wishes!

      Vymazat
    8. Já osobně bych se přimlouvala za nižší frekvenci nových článků. I 1 článek každý týden by byl úctyhodný výkon. A zbyl by čas jak na tvorbu rébusů, tak na kontrolu textu "po sobě". Můj příspěvek v podobě tvorby tabulky návrhů, tabulky s vyhodnocením VBS a namalování vítězné bubliny zůstává stále v platnosti.

      Vymazat
  11. TUR KAPR (A) ŠTÍREK
    TURKA PRAŠTÍ REK

    OdpovědětVymazat
  12. Jako bonus bych prosila B) Tenisté.

    OdpovědětVymazat
  13. Fotka k dodatku o sochařovi je kouzelná!
    Prosím si B.

    OdpovědětVymazat
  14. Krásné okvětní plátky z Františkánské zahrady :)

    OdpovědětVymazat
  15. **** Hlasování o bonu ukončeno - jednoznačně vyhrál tenis ****

    OdpovědětVymazat
  16. Skvělý bonus... Dnes jsou povrchy kurtů z nových technologií, jak jsem v Podolí z okna viděla, běhali po nich v botech různých...
    Tenkrát by ho asi hnali...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na novém povrchu by si možná ty lakýrky prošoupal.

      Vymazat
  17. Nemohla jsem s těmi rébusy vůbec hnout. Jsou tu jiní experti na rébusy, ale tentokrát nebyly ještě vyluštěné. A nepřestávej s nimi, byla by to škoda.
    A) Zkuste vygůglit co nejvíce informací o Ch. Scolikovi. Charles Scolik byl rakouský fotograf. Od r. 1886 byl samostatný fotograf a současně provozoval Fotochemickou pokusnou laboratoř. Později se stal hlavním portrétním fotografem Vídně. R. 1887 podporoval založení "Klubu amatérských fotografů ve Vídni a působil tam od r. 1891.
    R. 1892 byl jmenován dvorním fotografem. Několik let působil jako redaktor a vydavatel fotografického oběžníku. Za svoji práci byl několikrát oceněn.

    B) Byl by muž v těch lakýrkách vůbec vpuštěn na kurt? Debatujte. Muž v lakýrkách by na antukový kurt vpuštěn nebyl. Lakýrky nemají vhodnou podrážku. Podpatkem byl vyrobil důlky jako na hraní kuliček.

    C) Co snímek zachycuje? Proč nezasáhl rozhodčí na umpire? Rozhodčí na umpire neměl důvod zasahovat. Muž hráčce domlouvá, jak má hrát. 😀 Fascinuje mne to oblečení a vyvolává vzpomínku na dřevěnou raketu. Moje první byla Artiska.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky jsem míval dřevěnou Artisku.
      A dokonce s původním výpletem.

      Vymazat
    2. I já měla takovou raketu...
      Dokonce jsem se účastnila stavby kurtů na Vyšehradě, které se realizovaly v padesátých letech pomocí brigád o víkendech v místě Citadela, tedy jako dítě, dcera toho tenisového nadšeného víkendového budovatele svého otce.
      Jojo, ty kurty byly propojeny s kurty u Leopoldovy brány...kde jsem to taky pinkala...

      Vymazat
    3. A šlo to i bez dotací EU...

      Vymazat
  18. Proč nezasáhl rozhodčí na umpire?
    Otázce nerozumím. Umpire je anglicky "rozhodčí".

    Prosím osvětlete přespolnímu!
    Slovo umpire není uvedeno ve Slovníku spisovného jazyka českého. Jak se v Čechách vyslovuje? Tady v Anglii je to ˈʌmpʌɪə , něco jako uhmpája. :-))
    Předem díky!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako člověk naprosto nesportovního založení slovo "umpire" jsem neměla a nemám potřebu používat. Několikrát jsem ho slyšela a intuitivně odvodila, že jde o vyvýšené místo pro rozhodčího, nejspíš v tenise. Ze základní školy si vzpomínám na mrakodrap Empire State Building, dlouho nejvyšší stavbu světa. Takže v případě potřeby bych "umpire" vyslovovala stejně jako "empire", tj. "empajr". Jenom to "r" bych trochu polkla :-)
      https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/umpire-empajr

      Vymazat
    2. ABZ.cz

      Umpire
      Výslovnost: empajr
      Význam: Hlavní tenisový rozhodčí a vyvýšené místo, kde sedí.

      (https://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/umpire-empajr)

      Vymazat
    3. Díky za vysvětlení.

      Výslovnost Umpire / Empire je až na první samohlásku totožná. A ta první bude mít nuance od mluvčího k mluvčímu, zejména dle regionu.

      Vymazat
    4. ještě dodatek:
      Hlavní rozhodčí (angl. chair umpire) řídí zápas, počítá stav, uděluje napomenutí hráčům a má právo měnit rozhodnutí rozhodčích nižší úrovně (čárových). Komentátoři používají výraz "rozhodčí na umpire", takže "umpire" v tomto případě to znamená ono vyvýšené místo. "/Umpire na umpire" by znělo blbě/.

      Vymazat
    5. A ve fotbale se jako rozhodčí používá v angličtině termín, myslím, referee.

      Vymazat
    6. 1R
      Myslíte dobře, referee zkráceně ref. V češtině mého mládí se používalo "soudce", sudí.
      Umpire je rozhodčí též ve kriketu, kde nemá na čem by seděl. Pravidla této hry, často fanaticky sledované a diskutované, jsem si ještě, po 50ti letech, neosvojil. :-))

      Vymazat
    7. Ano, na mnohých stadionech mu neukáznění diváci spílávali:
      Soudce je Hugo, Hugo je vůl.

      Vymazat
  19. Nuž: Madam, tu drihou bradu vám tenis bohužel neodstranil. Ale na síti jste jednička.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale jen na síti, v ostatních případech je jedničkou kalous ušatý.

      Vymazat
  20. Jídelnu U Rozvařilů jsem navštěvoval dost často, protože byla v pěší vzdálenosti z Florence, jen nevím, zda ještě existuje. K mému smutku zmizela restaurace na Václaváku, nedaleko od knihkupectví s knihami z nakladatelství Academia, kde se dalo dobře najíst na stojáka.

    OdpovědětVymazat