čtvrtek 21. března 2024

TK035

.


.

Technická data:

.

Paní Dobromila: Blíže vizte zde

Babica: Blíže vizte zde

Babica: Mistr ingredienční substituce.

Jmelí: Plody jmelí jsou kulaté bobule zvíci bohatého hrachu, jež snadno rozeznati od zelených lístků pro jejich bílou barvu. Požírá jich zejména brávník, ale i jiní drozdovití jedí je velmi rádi. Ježto bobule obsahuje semeno  v silně lepkavém rosolu, přilepují se semena ptákům snadno na zobák. Požijí-li ptáci bobulí jmelových, mění se jejich trus v lepkavou kaši, které se v dlouhá vlákna a vytahuje (Přírodopis rostlinstva pro vyšší ústavy, učitelstvo a přátele přírody; s hledisek biologických zpracoval profesor dr. Otto Schmeil; v Praze 1908). /dodatek: z "brávníka" mi robot udělal "právníka"/.

.

.

.

Vzpomínka na blog.cz:

.


.

Olize: Poddruh olíhně (Kočkopedie).

.

.

.

Pražské domy:

.


Foto: Praha, Valentýnská; foceno mobilem; březen 2034.

Valentýnská:


(Stehlíkův Historický a orientační průvodce ulicemi hl. města Prahy).

.

.

.

Uzávěry:

.


Foto: Praha, Vršovice; březen 2024.

.

.

.

Mykologické okénko:

.


Foto: Praha, Lannova ulice; foceno mobilem; březen 2024; zkontratněno.

.

.

.

Listy z Prahy aneb nepravidelná zpráva o šnečí počtě (snail mail):

.


Foto: Praha, Pankrác; březen 2024; foceno mobilem.

Poznámka: Ano,  je tam chyba v letopočtu, i když možná to listí je z roku minulého.

.

.

.

Veselé Velikonoce:

.


.


.

.


(Z TlusŤjochovy sbírky starých pohlednice).

Podle mne je autorem druhé a třetí pohlednice Josef Wenig.

.

.

.

Divize rébusů:

.


.

Poznámka: V řešení poslední varianty je použito zastaralé slovo.

Úplně jiná varianta: BORKA PODMOŘSKÉ_STŘELY JAPONSKÁ_DESKOVÁ_HRA KELT + PLES

.

.

ŘEŠENÍ: 

KŮRA TORNÁDA VANAD (i) VAKY = Kurátor nadává na diváky

KŮRA TORNÁDA VANAD (i) VAČKY = Kurátor nadává na divačky

KŮRA TORNÁDA VARUS UM = Kurátor nadává Rusům

KŮRA TORNÁDA VANAD (a) LES = Kurátor nadává na dales /dales - zast. finanční tíseň/

KŮRA TORPÉDA GO GAL (I) BÁL = Kurátor pedagoga líbal.

.

.

.

Plénootázky a plénoúkoly:

1) Znáte křestní jméno manžela paní Dobromily? Preferujete kuchařku od Rittigové nebo od Sandtnerové?

2) Gůglete si brávníka.

3) Řešte alespoň jednu variantu rébusu.

4) Mohou se andělé líhnout z vejce? /výrok jednoho mého spolužáka o jednom důstojníkovi z povolání: "On se nenarodil, on vyšel rozkazem."/

.

.

.

Bonusy a jiná lákadla:

.

P.T. ctihodná obec čtenářská nechť ve své dobrotě neskonalé rozhodnouti ráčí, zda vyjeven býti má A) František Miroslav Čapek či B) Anton a chocholatý. Tlusťjochůff dekret trojhlasný pro tento článek udělen jest Janince.

.

.

.

Pro Fredyho:

.

"Inu, bílek je dobré tmelivo i za syrova," poučoval osazenstvo hospody U Váhy emeritní učitel Bejla.

.

.

.

Bonus:

.


(Z Tlusťjochovy sbírky starých pohlednic).

Poznámka: V dnešní zkratkovité době by by (asi stačilo): F.M.Č vs. F.J.I. 

F.M.Č.: Blíže vizte zde

.

.

.

Dodatek k první plénootázce:

.

Bohemistka Kamila Mrázková uvádí že jméno Pravoslav, stejně jako významově podobná jména Sudiprav a Sudimír, byla vytvořena během národního obrození, aby oznamovala, že jejich nositelé jsou právníci.

.

.

Dodatečné otázky a úkoly:

.

A) Co víte o sedlákovi Kubátovi (viz zmínka v článku o F.M.Č.)?

B) Víte, jaká je latinská obdoba jména Pravomil? Jmenujte alespoň jednoho nositele jména Pravomil či Pravoslav.

C) Zkuste najít nějaké informace, proč se dům ve Valentýnské ozve "U tří Turků" (já nic nevygůglil).

.


37 komentářů:

  1. Jiná varianta mi vychází jako velmi nevýchovný kontakt se správcem.
    Prosím A).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Gratuluji.
      A ano, tento rébus se má luštit až po 22té hodině.

      Vymazat
  2. quick

    3/ 1 Dívají se, jak se rozčiluje.

    OdpovědětVymazat
  3. 1) Křestní jméno bylo Sudiprav. Jen tak přemýšlím, jak mu rodiče říkávali, když byl malý... Soudečku? 😀 Mám-li si vybrat, volím Sandtnerku. Mám jí po mamince, mnohdy recepty doplněné jejími poznámkami. Vlastním i Rettigovou, ale jen jsem si v ní četla.
    Chválím úvodní verš.👍

    OdpovědětVymazat
  4. Pohlednice Wenig mají v pravém dolním rohu "w" takže by to od něj mohly být

    1. Jedině Sandtnerovou!!!

    2) Gůglete si brávníka - později


    4) Mohou se andělé líhnout z vejce? /výrok jednoho mého spolužáka o jednom důstojníkovi z povolání: "On se nenarodil, on vyšel rozkazem."/

    No na fb jsem viděla obrázek dítěte s matkou, která tomu synkovi říkala, ne ty ses nám narodil nebyl jsi stažený z internetu, tak potom s tím andělem nevím...

    OdpovědětVymazat
  5. Odpovědi
    1. Možná i pobertové, ale nějak jsem se ztratit.
      Zřejmě se vyskytlo nějaké alternativní řešení.
      Dal jsem tedy pod rébus to svoje.

      Vymazat
    2. Asi jsem byl ztracený já.

      Vymazat
  6. quick

    1) Křestní jméno manžela paní Dobromily bylo Jan Alois, Sudprav si zřejmě přidal jako dospělý, jak to bylo zvykem u vlastenců té doby (Josef Krasoslav Chmelenský apod.). Zajímavá je i dcera Jindřiška, témě zapomenutá operní zpěvačka se svým potomstvem.
    Podědila jsem obojí, M.D. salátové vydání z r. 1895, ale pro praktické využití je Sandtnerová.
    4) Z vajec se líhne všelicos, ale proč by to Stvořitel dělal složitě, když může anděla stvořit přímo a ne obcházet přes vejce?

    Hlas veršům, velikonočním pohledům a A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ad 1) Ano, byl to oblíbený počin buditelů. Existoval, myslím, i nějaký Pravomil.
      Ad 4) Pravda, co kdyby byl ten had z ráje vejcožrout rezavý ( Dasypeltis medici).

      Vymazat
  7. Velikonoční ohledy jsou lahůdka, vlastně mě opět donutily otevřít archiv a podîvat se, jestli něco najdu.
    Tzv, santnerku vlastní máti po své máti, já tak preferuji Kuchařku od MDR, po mé prababičce, kterou v 1907 upravila na nynější míry Antinie Dušátková
    Vyjeviti prosím A

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já mám kromě oněch dvou zmíněných kuchařek i další, např. od Anuše Kejřové.

      Vymazat
  8. 4) Každý člověk na světě má svého anděla strážného, což znamená něco málo přes osm miliard andělů. Fakt lituji toho, kdo by ta vejce snášel!

    Díky za tip na Babicův komiks, myslím, že knížku kluci najdou pod stromečkem :D.

    Děkuji za dekret a prosím si B.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ad 4) To mi připomnělo, vtip ze základky:
      Chlubí se námořník v krčmě, že na poslední plavbě objevili na neznámém ostrově ptáka, co uměl mluvit a snášel hranatá vejce.
      "A co říkal?"
      "Au!"

      Vymazat
  9. ### Hlasování o bonu ukončeno - bonus vyje ven ###

    OdpovědětVymazat
  10. Ukončeno - zase, ale všiml sis, že máš u pohlednice domu ve Valentýnské datum fota březen 2034? Tedy určitě v tom roce budeš fotit, ale nespěchej tak .♥Mám kuchařky staré, známé , ale nakonec vařím už tolik let, že je nemusím, moc luštit..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já vím, zkušené kuchařky vaří od oka.
      Březen 2034? Toho jsem si fakt nevšiml, díky za upozornění.

      Vymazat
  11. Fredy Kruger

    Řve učitel Bejla : " Kde jsou ty wejce ??"

    " Tak číšníku Mrdte ! poslechni strejce !"
    ( hovoří hostinský ) : "To žádat má znova ?"

    " Je divný ! ... chce přinést je za syrova !"

    "Mazej ! mám k tomu tě donutit ??"
    ..... číšník Mrdt nese je s nechutí.
    řka : "Aby sis dědku to nezvykal !"

    .... Bejla je vysál spolykal ,
    řka : "Teprve teď, mám chuť na pivo !
    .... bílek jest výborné pojivo !
    Konečník slepí se, sevře se zevně
    a nepustí pivo víc, - které je ve mně !
    Vždyť průjem už málem mne umořil !"

    .... tak v hostinci ,,U Váhy" hovoří
    a poučuje tak osazenstvo :
    "Kdy před tím jsem uprd se, - hned jsem se...,,tento !!!"

    .... muž strašlivě prdnul, až nadskočil z místa !!!
    dal ruku do kalhot : " Hle ! ruka je čistá !"
    Sálem zní pochvalné bučení
    .... a mručení s potleskem přes celý sál !

    Údiv !!.... zní : "Bejla se neposral !"


    OdpovědětVymazat
  12. Hezké velikonoční pohlednice. Všem hezké prožití velikonočních svátků. 🥚🍳

    OdpovědětVymazat
  13. Nevzal bych si ani kůrku,
    v domě zvaném "U tří Turků".
    Zato vedle v Kaprovce,
    jím kávu a makovce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Valím si to do Kaprovky,
      Občerstvit se za tři stovky.

      Vymazat
  14. quick

    Souvislost Sudiprava s právem mě napadla, ale myslela jsem, že je to náhoda.
    Na internetu je zmínka o překladu jména Pravoslav jako Probus, což měl být světec a mučedník
    Měli jsme asistenta, který se jmenoval Pravoslav, říkali jsme mu Hafnium.
    Když už jsem u jmen – a také spolužáka jménem Věnceslav, měřil asi dva metry a do buditele měl daleko.
    Další Gašpar Prcúch byl Slovák, kupodivu, jméno nikomu nevadilo, naopak další spolužák se ze Švába dal přejmenovat na Holmana, ovšem bylo mu to k ničemu, protože mu říkali Š(š)váb Holman.
    C) U tří Turků je pouze aktuální informace, že je bytové družstvo v insolvenci. Asi turecké hospodářství.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já kdysi kupoval staré pohlednice od jednoho Balkánce, co se jmenoval Čedomil Šostarič.

      Vymazat
  15. 🇨🇿1R 🇬🇧25. března 2024 v 20:12

    C) V Anglii je (nebo bývalo) dost pubů se jménem Turk's Head a na obligátním vývěsním štítu byla oturbanovaná hlava namalována. Prý se to váže s křižáckými výpravami.
    Turk's Head je také okrasné zakončení lana upomínající na turban.

    C) Kdo byla ta Turkyně po koupeli? Utři Turku!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdysi se pro Turka používalo označení Osmánec. Ale neslyšel jsem, že by někdo takto pojmenoval dům nebo hospodu.

      Vymazat
  16. Zajímavé "dobové" pohlednice. Zřejmě vyjadřovaly tehdejší velikonoční dění. Hamtat ve vejcích, Sedět na vejcích, Přinutit zajíce snášet vejce a ještě vejce donutit, aby se z nich vyklubali andělé, byla to asi náročná doba...
    Díky za křížovky.....

    OdpovědětVymazat
  17. To je ovšem bravnik... Neplést s právníkem, ten se zobákem přilepí spíše na bankovky, i když někteří jsou v práci tak vytížení, že také zobou bobule...ne ale jmeli

    OdpovědětVymazat