sobota 11. února 2023

P079

.


.

Technická data:

.

Z kapusty: Anebo z mrkve (vizte např. tento recept)

Langusta: Královská (blíže vizte zde)

Langusta: Palinurus vulgaris, žije na jižním a západním  pobřeží Anglie, Irska a zvláště často ve Středozemním moři. Hrudní okončetiny jeho nemají klepet; ale za to se drápkaté, konečné články noh vkládají do předposledních článků jako želízka kapesního nože. Hrudní krunýř ozbrojen jest silnými trny. (Dr. prof. Otto Schmeil Zoologie)

Kavárna Arco: Slavná pražská kavárna (zde je její hostorie) - dnes slouží jako jídelna příslušníkům Ministerstva vnitra.

Kolínka: Druh těstoviny.

Kapusta: Růžičková.

Sacher: Blíže vizte zde

Sacher: Richard, býv. ministr vnitra (blíže vizte zde)

Robusta: Druh kávy.

.

.

.

Aktivistické zákampí:

.

Mahauti požadují omluvu po potomcích vojevůdce Hannibala za týrání slonů.

.

Mahaut: Poháněč slona

Zákampí: Zápolí (blíže vizte zde)

.

.

.

Vygůgleno:

.

Vědci z Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci vyvinuli technologii, která dokáže pomocí rozboru textu určit jeho autora, jeho psychické rozpoložení či sociální prostředí (blíže vizte zde)

.

.

.

Vzpomínka na blog.cz:

.


.

.

.

Pražské střechy:

.


Foto: Praha, pohled do Spálené ulice z budovy OC Quadrio; foceno mobilem; únor 2023.

.

.

.

Z TlusŤjochova kalendária - Prostonárodní den lichých pondělků každé sudé úterý:

.


Foto: Praha, Karlín; únor 2023.

.

.

.

Listy z Prahy:

.


Foto: Praha, Vinohrady; foceno mobilem, koláž; únor 2023.

.

.

.

Koutek opravdové lomografie:

.


Obnoveno po havárii disků.

.

.

.

Osobnosti na starých pohlednicích:

.


(Z Tlusťjochovy sbírky starých pohlednic).

.

.

.

A pohlednice mravokárná:

.


(Z Tlusťjochovy sbírky starých pohlednic).

.

.

.

Divize rébusů:

.


Nápověda: Rébus obsahuje obrozenecké české  mužské jméno - to  bylo nejspíš uměle utvořeno (pravděpodobným autorem rukopisu Václavem Hankou) od názvu města Chrudim, potažmo ze staročeského slovesa chruditi („oslavovat“).

.

.

.

Plénootázky a plénoúkoly:

.

1) Máte rádi mrkvové dorty? Debatujte. Podělte se o zkušenosti. Máte rádi Sacherův dort? Co si dává ke kávě pan Al_Man? A vy:

2) Myslíte si, že by vědci z Holomócké university z vašich komentářů rozpoznali vaše psychické rozpoložení? Debatujte.

3) Byl i podle vás přechod Alp týráním slonů? Debatujte. Víte, co je  ylo?

4) Řešte rébus nebo si nastudujte životopis sv. Dona Bosca.

5) Chruďte!

.

.

.

Bonusy a jiná lákadla:

.

P.T. ctihodná obec čtenářská nechť ve své dobrotě neskonalé rozhodnouti ráčí, zda vyjeven býti má A) Muž s loutkou či B) Fry´s. Tlusťjochůff dekret trojhlasný pro tento článek udělen jest Oby.

.

.

.

Pro Fredyho:

.

"Ta kolínka jsou rozvařená," brblal student Nepivoda.

.

.

.

Bonus:

.


.

(Z Tlusťjochovy sbírky starých pohlednic)

.

.

.

Dodatečné otázky a úkoly:

.

A) Jaká divadlo hodlá muž s kašpárkem hráti? Debatujte.

B) A co na to dáma?

C) Jaké politické loutkovodiče znáte?



60 komentářů:

  1. Nemá. To o něm roztrušuje Šťáhlav.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když Sachra, tak jedině ve Vídni nebo v Ischlu.

      Vymazat
    2. Gůglil jsem původ jména Štáhlav a narazil jen na Štáhlavy (ale použít se to dá):
      Jméno Šťáhlavy se skládá ze dvou částí: Šťá-hlavy. První část je nejasného původu a je tu možný dvojí výklad: šča - souvisí se slovem stieti (tedy osada, kde se stínaly hlavy), druhý výklad vychází z téhož základu: šča - stč. adj. Tščí - prázdný, holý (tedy osada, kde jsou holohlaví lidé).

      Vymazat
  2. Veleznámá kniha
    Druh těstovin - Colin Kaflicky (ilustroval Jim Nudle)

    OdpovědětVymazat
  3. Úvodní báseň mně pobavila, pohledem na pražské střechy jsem se pokochala.
    1) Mrkvový dort jsem zatím neochutnala, na rozdíl od bábovky a koláče. Oboje bylo jedlé. Sacher je dobrý, leč dávám přednost jiným kouskům.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tlusťjoch: Karotkový by možná zněl liběji než mrkvový….

      Vymazat
  4. Prosím B)
    Mrkvový dort jest uvelmi dobrý, moje dcerka ho někdy peče. Sacherův dort má svoji pověst a historii, ale já mám raději Harlekýn, nebo ovocný ze Světozoru.
    Ylo je slon v křížovce.
    Petr Lorre je pro mě neznámý, zkusím ho vyguglit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tlusťjoch: U Hájka ve Světozoru jsou dobré i chlebíčky.

      Vymazat
  5. Zajímavý člověk a nikdy jsem o něm neslyšela a tak úspěšný...
    Wiki
    Peter Lorre, původním jménem László Löwenstein, byl americký herec a režisér židovského původu narozený na území dnešního Slovenska.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tlusťjoch: Taky jsem ho dříve neznal.

      Vymazat
  6. Odpovědi
    1. Tlusťjoch: Langusta je pokrm La Hodný.

      Vymazat
  7. Listy z Prahy utvořily originální smajlík :).
    Sacher dort je vynikající, ale z mrkve si ho nedovedu představit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tlusťjoch: ta koláž mne napadlo hned, když jsem ten dekl fotil.

      Vymazat
  8. Konec rébu mi nějak nevychází. :-(

    Děkuji převelice za trojhlas. Což zkusit třeba A)?

    OdpovědětVymazat
  9. Mravokárný konec mi trochu drhne s rozverným začátkem - odhalená kolínka a listy téměř ve tvaru aktu - jsem si říkala, že se asi blíží jako a na závěr taková studená sprcha :-)

    A dort z kapusty mě asi někdy bude strašit ve spaní :-)

    Na rébus kouknu později, raději zatím nečtu komentáře před sebou :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tlusťjoch: Kolínka se dají v poklesslosti použít různě. Vít klasika - ó kolena, kolena, přibližte se k jezeru. A instalatéři vědí své.

      Vymazat
  10. quick

    4) Má, chová minislepice.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak jsem si před chvilkou myslela, že už to mám, ale ty minislepice mě totálně zmátly :-)

      Vymazat
    2. Minikuři pletou i mne - dávám níže řešení

      Vymazat
  11. Tak zkusím:
    Má Chrudoš šek Anky? (taky tápu s tím posledním slovem, a nevím, jestli si to tam lze tak trochu poupravovat, někdy mi připadá, že jo, ale...)

    OdpovědětVymazat
  12. 1) Mrkvový dort jsem párkrát měla a byl dobrý, ještě lepší je z červené řepy (1x dort, 1x buchta ala perník - oboje skvělé).
    Ale jsem to zatím nepekla,
    vždy zvítězí jablka.

    2) No, minimálně ten ranní komentář by se asi nějak rozklíčit dal :-)

    5) Místo chruďnutí si dám schrupnutí...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tlusťjoch: Jablečné mám hodně rád. Štrůdl, hraběnčiny řezy… Ale v roce švestky mi moje milostivá péče povidlové buchty nebo švestkový koláč.

      Vymazat
  13. Tlusťjoch: MACHR (u) DOŠEK SLOJE
    = Má Chrudoš kus loje?
    Ad Quick - já
    Myslím, že lůj je tuk hovězí…

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi

    1. quick

      Tak nevím, jestli jsem nakonec nezmátla ostatní i sebe, protože mi vyšlo:
      MACHR (U) DOŠKU KAŇKY
      MÁ CHRUDOŠ KUKAŇKY
      Kank, kaňk zastaralý název pro rudnou žílu, proto ty minislepice.


      Vymazat
  14. Aha, sloje mě nenapadly a gůgl pořád házel jen kanky nebo couky :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mi vycházelo: machr (u) došku kanky = Má Chrudoš kukanky? To mi nedávalo smysl.

      Vymazat
    2. Tlusťjoch: to mne navedlo, jak by šlo do rebu vmontovat ty slepice - poslední nápověda by byl DRAVÝ PTÁK -> káně; čili Má Chrudoš kukaně?

      Vymazat
    3. No, a já si stejně myslím, že dostat šek od Anky může být lepší než si uškudlit kus loje :-) (a ten šek by mohl být platbou za vajíčka od těch slepic, když už se v příběhu tak zabydlely :-) )

      Oby - kukanky - to by mohl být výraz pro nějaké obrázkové časopisy, třeba :-) Něco ve stylu "Zpívánky" od zpěvu, tak "Kukanky" od nakukování :-)
      (No, upřímně doufám, že vědci z Holomócké university mé dnešní komentáře pitvat nebudou) :-)

      Vymazat
  15. Asi jsem zase ve spamu 🫣.
    Janinka

    OdpovědětVymazat
  16. Mrkvový dort (carrot cake) je v Anglii běžná záležitost. Dobře udělaný je vláčný, lahodný a k mrkvi se hlásí prakticky jen svým názvem.

    Původ je ve středověku, kdy cukr a med byl drahý. Velkou oblibu si mrkev našla během 2. sv. války. Cukr byl na příděl a britská vláda (traduje se, že omylem) nařídila zemědělcům vyprodukovat obrovské kvantum mrkve. Ministerstvo prohlásilo, že to posiluje oči pro noční vidění (všude bylo povinné zatmění) a tím se Hitlerovi vytře zrak, so to speak, tak říkajíc. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tlusťjoch: Díky za zajímavé informace.

      Vymazat
  17. quick

    1) Mrkvový koláč je nejen zdravý, ale i dobrý, což nemusí jít vždycky ruku v ruce.
    Mrkvový dort se liší jen tím, že se vyklopí z formy dortové. Velice dobrý a krásně vláčný je také dort bramborový.
    U pana Al_Mana je linecké kolečko ke kávě věc cti.
    2) Při zkoumání mých komentářů by se vědcům z Holomócké univerzity jejich psychické rozpoložení zcela rozpoložilo.
    3) „Válečná“ zvířata, ať sloni, velbloudi, psi, koně, dokonce i husy a holubi mají příhodný název – mlčenliví hrdinové.

    Pěkné listy duhové, prosím B, protože nevím, co to je.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tlusťjoch: ad 3) Tuhle byl v TV pořád o huculském plemeno koni. Za dob Rakouska-Uherska v První světové válce tahali na hřbetech děla a jinou výzbroj, výstroj i zásoby.

      Vymazat
  18. Fredy Kruger

    " Ta kuchařka .... ( ? ) ... to je pitomá žena !
    Ta kolínka, zcela jsou rozvařena !"
    ... tak Nepivoda rozčilen brble :

    "Rozvaří všecko ! vždyť tudle,
    rozvařila i nudle !
    Hospoda ,,U Váhy,, ... toť hnusný jest hotel !"

    "Jíš bramborovou kaši ! ty idiote !"
    ( štamgasti křičí )
    .řve student : " i ne!"

    "Chlapec je opilý, jako ta swině !
    nepozná už ani řízek !
    ... což kdyby takhle mu řízek ten, zmizel ?"
    ( řve Jimesch )

    " Co místo něj dáme mu do počtu ?"

    "Strčme tam " ( křičí Hron ) ... " Pastuchy ponožku !!"

    " Za kousek řízku, co smažil se na plotně,
    ponožku stáhnu !!" ( křik´ Pastucha ochotně ! )
    Již baští řízek a řve : " To je vono !!"

    .... a opilý student ? ten poznal howno !
    Zápasí s ponožkou, žere jí, kvičí....

    "Až bude mít problémy se stolicí "
    ( řve hostinský ) :... "Řeknu vám, boha jeho,
    nechci s tím míti nic společného ! "

    OdpovědětVymazat
  19. ***** Hlasování o bonu ukončeno ****

    OdpovědětVymazat
  20. B) A co na to dáma?
    Příslovečné: "Dělá mě to velký zadek?"

    OdpovědětVymazat
  21. A) Velké

    B) Dáma je v očekávání i když tuší...

    C) ajejejeje, znám spíše loutky...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tlusťjoch: Ad B) jenom, aby nebyla zklamaná…

      Vymazat
  22. Chce ji a sebe pobavit, ale dáma si zoufá: proboha břichomluvec!!!
    Politického loutkovodiče…. možná kdysi Zeman…

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tlusťjoch: Břichomluvci nejraději obluzují břišní tanečnice.

      Vymazat
  23. quick

    A) Se srdcem na dlani.
    B) Dáma pro sebe: Srdce na dlani jen vícekarátové, jinak stáhnu oponu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tlusťjoch: jenom aby to srdce nakonec nespadlo do kalhot.

      Vymazat
  24. Muž přinesl dámě loutku,
    ona však chce pochoutku.
    A tak loutka skončí v koutku
    a muž zřejmě zas "U Soudku".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tlustjoch:
      zahodila dáma loutku
      potom snědla půlku žloutku.

      Vymazat
    2. quick

      V příští hodině
      osobní váha letí do skříně
      pomaloučku, potichoučku
      ukrajuje z kila bůčku.

      Vymazat
    3. 1R
      Pak lze vidět tu dámu mladou
      Jak doráží se - čekuládou

      Vymazat
  25. A) Jaká divadlo hodlá muž s kašpárkem hráti? Debatujte. Prý i malý kašpárek umí velké věci.

    B) A co na to dáma? Jsem v očekávání. 😀

    C) Jaké politické loutkovodiče znáte? No comment.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ad A) Není nad to pustit šaška do manéže, jak říkával Venca Dg.

      Vymazat
  26. V Praze máte přeci pěknější sprejeřinu! To i u nás se pěknější najde a i historická! Jestli z ní tedy ještě něco zůstalo. Budu se tam muset zajet někdy podívat a zavzpomínat na dobu, kdy jsem dělal v Koryčanech autoškolu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tlusťjoch: Inu, máme. V minulých článkách jsem i vyjevil nějaké foto sprejerských počinů z Modřan.

      Vymazat
  27. Mimochodem, kroceno slonu jak ho provadi mahdiove, je tyranim zvirat par excelence...Slona je nutne spoutanim a hlafrm "zlomit"aby pak "makal"...Podobnym vycvikem.prosli i Hanibslovi sloni, ptes alpy to byla brnkscks.m

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš tam pěkný překlep - místo mahauti to zlovolný opravovač změnil na mahdiové - přičemž Mahdí (arabsky مهدي‎) je v arabštině čestné označení pro „Bohem správně vedeného“.

      Vymazat