sobota 14. října 2023

DD046

.

Vzpomínka na blog.cz:

.


+ úlovek antivkární, který k tomu pasuje:

.

.

.

Dodatek 18.10. - Obrázek krabičky Dorette, kterou zmínil v komentáři D.n. poslala Quicková:



.

.

.

TlusŤjochovy koláže:

.


Foto: Praha, jezdecký schody do metra; říjen 2023; foceno mobilem; převod do ČB.

"jezdecký" bylo vytvořeno robotem ze slova "jezdící".

.

.

.

Zadřevovaný Dr. Átt :

.


Foto: Praha, Smích off; říjen 2023.

.

.

.

Listy z Prahy aneb nepravidelná zpráva o šnečí počtě (snažil mail):

.


Foto: Praha, Smích Off, Anděl; říjen 2023.

.

.

.

Ještě jednou od bourané smíchovské lávky (foceno Šej Drem):

.


Foto: Praha, Smích off; říjen 2023.

.

.

.

Divize rébusů:

.

.

.

Sekce de Kly:

.


Foto: Praha, pomezí Smích off/Radlice; říjen 2023.

Zdá se, že budu muset vyrazit do Japonska - důvod vizte zde

.

.

.

Osobnosti na starých pohlednicích:

.


(Z Tlusťjochovy sbírky starých pohlednic).

.

.

.

Ouloffky antikvární - aneb svět se vůbec nepoučil:

.


.


(Z Tlusťochovy sbírky starých pohlednic).

.

.

.

Plénootázky a plénoúkoly:

.

1) Přeložte texty z kartočky.

2) Gůglete si Bathildis Amalgundu. Co vás na ní nejvíce zaujalo?

3) Jak si léčí rýmu Cyberštamgast? A jak Venca Dg? A jak Mike Nellid? A vy?

4) Řešte alespoň jednu variantu rébusu.

.

.

.

Bonusy a jiná lákadla:

.

P.T. Ctihodná obec čtenářská nechť ve své dobrotě neskonalé rozhodnouti ráčí, zda vyjeven býti má A) Ples zřízenců či B) Cyklisté XVI. Tlusťjochůff dekret trojhlasný jest udělen všem, kteří poslali domalovávanku dob minulého článku.

.

.

.

Pro Fredyho:

.

"Okrouhlé-Jírů teče z nosu růžová nudle," hlásil zděšeně básník F.C.Maraskin malíři Podpolickému.

.

.

.

Bonus:

.


(Z Tlusťjochovy sbírky starých pohlednic)

.

.

.

Dodatečné otázky a úkoly:

.

A) Jaký tanec tančí paní s nůší?

B) Znáte pastilles DORETTE? Jak je možné, že stejnou značku vyráběl SFINX i LIPO? Jak je možné, že gramáž obsahu obou krabiček je stejná, ale rozměry jsou jiné? Debatujte.

.

.

.

.

66 komentářů:

  1. UCHA TYČE KAT CHÁN
    U CHATY ČEKÁ TCHÁN

    Hlas pro bonus A)

    OdpovědětVymazat
  2. Fredy Kruger

    Zděšen je F.C. Maraskin,
    neboť si právě něčeho všim´!
    " Okrouhlá - Jírů krvácí asi !!"
    vyděšen básník plačtivě hlásí
    ILJOVI,- ruskému malíři .....

    ..... ten ihned k Okrouhlé zamířil :
    " Kák Okrougle téčut kervave núdle
    nůžno to zjístit !" ( malíř si huhle )

    ... již běží zpátky ! řve "Éto nič nény !!"

    .... Maraskin prdnul si ulehčením,
    když Ilja mu hlásí, že ,,nudle je čirá,
    jen od rudých pysků se zabarvila,
    jež šílenou rtěnkou jsou zmalovány ,,!

    ...... " Jak kdyby měla v rypáku krámy !"
    křik´ Bejla a zaklel : "Hrom do police !!
    tohleto žrát bych měl ve polívce ???"

    .... štamgastům z rukou vypadly lžíce !

    " Když jsem si polévku objednal,
    to bylo by, abych jí nesežral !"
    ( řve Jimesch ) : " Mám polévku, uzený,
    všecko je dopředu placený !!"

    .... však z záchodu slyšet je zvracení !
    někdo tam huláká : "Se mnou to sekne !"

    ... to zvracení slyšet je mnohočetné !

    OdpovědětVymazat
  3. Mám dotaz k 1. rébusu:
    Je někde mezi jednotlivými slovy náznaku vazba, tj. "a", "i", "u" apod.?
    Z grafického uspořádání to není úplně zřejmé.

    OdpovědětVymazat
  4. Ad 1): obyvatelstvo je přesvědčováno, že nepřítel musí být zlomen. K tomu (zajištění vítězství) slouží válečné dluhopisy s výhodným úrokem 5 a půl procenta. To je názorné uplatnění strategie "win - win".

    OdpovědětVymazat
  5. Ad 4) - první rébus: výzva rodičce, aby cosi kamsi nalila, neboť Elis mlátí kladivem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ocenila bych kdybyste uvedl řešení bez opisu.

      Vymazat
    2. MAT KOALICE KOV ALEJ
      MATKO, ALICE KOVÁ, LEJ!

      Vymazat
    3. Uznávám to jako alternativní řešení, leč je příliš kostrbaté.
      Dám nápovědu -> Subjekt je stejný jako ve variantě dvě.

      Vymazat
    4. ... Mně se spisová řešení líbí. Rozšiřuje to obzory.

      Vymazat
    5. Pro Tlustjocha:
      Asi myslíš "opisová". Je to diskutabilní.
      Ocenila bych kdybys uvedl řešení bez opisu :-)

      Vymazat
    6. Výhodou opisových řešení je, že dávají šanci (a nápovědu) dalším řešitelům.

      Vymazat
    7. Pro Rowdyho:
      Díky. Myslím, že vytyčená cesta bude TRASA. KOVÁ/KOVAT se nabízí, ale myslím, že náznak a řešení nemůže být založeno na stejném slovním základu KOV. Buď tam bude sloveso o jiném základu, než KOV, nebo bude kujný kov uveden konkrétně (nikl, niob, hliník, cín, olovo, měď, zinek, zlato, stříbro, železo...). Koalice mne také napadla, ale nenapadlo mne jak ALICE využít, aniž by došlo k "roztržení" rébusu. Uvažovala jsem také opozice, levice, pravice, ODS, ANO; nejvýstižnější ekvivalent je STRANA.
      Jsem zvědavá na řešení.

      Vymazat
    8. Jen poznámka: Vaše varianta nesplňuje nápovědu Tlustjocha, že v rébusu se 2x vyskytuje spojka mezi slovy náznaku ("a").

      Vymazat
    9. Pro Axinu:
      Luštil jsem před poskytnutím nápovědy.
      V náznaku není KOV, nýbrž NEROST.

      Vymazat
  6. "Slovotvorně" se také jeví KÁDR a LÍDR, ale to jsou spíš političtí představitelé, než politické subjekty.

    OdpovědětVymazat
  7. Myslím, že to mám:
    MAT CHANÁT (A) KOV (A) TRASA
    MÁ TCHÁN ATAKOVAT RASA

    OdpovědětVymazat
  8. quick

    1) Lidstvo se nepoučí. Jak pravil jeden moudrý pán: Člověk je moudrý, lidstvo je pitomé.
    2) Zajímavý je i její manžel, pro mě neznámá jména i jejich působení na panství Náchod.
    3) CŠ zvýší na dvojnásob dávku C2H5OH, Venca Dg rýmu vyprovodí za dveře a vymění klíče, Mike Nelid počká týden, neboť jak známo, neléčená rýma trvá týden, léčená taky.

    Poděkování za dekret trojhlasý, pěkná koláž a prosím A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. AD 2) Tak jsem se poučil. Dřív jsem o nich neměl ani páru.

      Vymazat
    2. quick

      Já taky ne.
      Kdyby na nás nezapomněli v Gothajském almanachu, mohli jsme to vědět.

      Vymazat
  9. Tipovala jsem, že autorem bonmotu je Jan Werich, ale on možná Vladimír Jiránek: „Lidstvo ukládá svou moudrost do knih, a proto samo zůstává blbé. “

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. quick

      Zdá se, že víc lidí smýšlelo a smýšlí o lidstvu podobným způsobem.
      Můj citát je připisován Janu Janošíkovi (1856-1927), profesoru UK v Praze, anatom, histolog, embryolog.
      Protože máš ráda přesnost:
      „…lidský mozek…?
      Ne, člověčí. Mozek má jen člověk. Lidstvo nemá a nemůže mít mozek: lidstvo je pitomé.“

      Vymazat
    2. Díky za upřesnění.
      Vidím, že sis citát přeformulovala do údernější podoby :-) Je mi to blízké. Jak už jsem se zmiňovala u C017, mám ráda bonmot Miroslava Horníčka:
      "Moudrost nepřichází vždy s věkem, někdy věk přichází sám."
      Lépe se mi ale pamatuje ve formě:
      "S věkem vždy nepřichází moudrost, někdy věk přichází sám".

      Vymazat
    3. Mně se líbí:
      „Přemýšlej jako moudrý člověk, ale mluv jazykem lidí.“ — William Butler Yeats

      Vymazat
  10. Tak nevím. Je de Kl škrtnutý nebo nadále platí?

    OdpovědětVymazat
  11. Prosím též bonus A, to je asi vše, na co se časově tento týden zmohu.:(

    OdpovědětVymazat
  12. **** Hlasování o bonu ukončeno, ples vyjeven ****

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Trpce si stěžuji: Názvy bonusů často neodpovídají tomu, co bonus zobrazuje.
      Jako třeba teď. Kdyby bylo místo "Ples zřízenců" poctivě uvedeno, že jde o "Pozdrav z plesu zřízenců", už by člověk mohl pojmout podezření, že to nemusí být záběr na plesající osoby, dámy v róbách apod.
      Podfuků je v dnešní době víc než dost. Myslela jsem, že "tady je svět ještě v pořádku"...

      Vymazat
    2. Ale Axino, o to je to napínavější co se zjeví. Není to podfuk, ale překvapení 😀

      Vymazat
    3. Tento komentář byl odstraněn autorem.

      Vymazat
    4. Chápu, eN. Pro všechny je to veliká legrace. Já se cítím podvedena ;-)
      Na to je jediný lék: Nehlasovat pro bonus. Tím pro mne ztrácí půvab i přidělení nějakého dekretu trojhlasého. Ale pořád lepší, než hlasovat a nevědět pro co nebo pro koho. Kdybych např. nestihla zvážit volební programy stran a vzít v úvahu i další důležité informace dotvářející charakter kandidátů, tak bych radši k volbám nešla.

      Vymazat
    5. Krindanáčky nevím, že je hra pro vás tak vážný problém...
      No nic, jen jsem řekla co si myslím, Pavel je na tahu, já se loučím.

      Vymazat
    6. Nemám, co bych dodal, každá volba je sázka do loterie.
      A jestli se někdo cítí podveden, tak snad jedině svou představivostí.
      Jaký je rozdíl v tom co ti evokuje "ples zřízenců" a co "pozdrav z plesu zřízenců"?
      A navíc, jak píše eN, je to jen hra; všechno kočkopedie; citáty; rébusy....

      Vymazat
    7. Pro Tlustjocha: I když to není zdvořilé, odpovím otázkou: A kolik si myslíš, že náhodně oslovených lidí si pod názvem pohlednice "Ples zřízenců" představí, že půjde o bábu s nůší vajec utíkající podél tramvajového pásu?

      Vymazat
    8. Jednou to zkusím jinak, vyskenuji potenciální bonus a požádám AI, aby obrázek popsala max. pěti slovy. Jsem zvědav, jestli bude mít smysl pro ironii a nadsázku.

      Vymazat
    9. AI není od toho, aby generovala názvy objektů a uplatňovala při tom ironii a nadsázku. Ale vzhledem k tomu, že dokáže tvořit i umělecká díla, možná to zvládne. Za předpokladu, že ji o to výslovně požádáš.

      Vymazat
  13. Kasleme na kasle vsech batev...

    OdpovědětVymazat
  14. "gramáž obsahu obou krabiček je stejná, ale rozměry jsou jiné"
    Evidentně půdorysné rozměry se liší. Nic nám (úkolovaným) není známo o výšce, respektive hloubce krabiček.
    1R

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chci-li komentovat jako 1R, blog to zamítne a posléze mě nedovolí komentovat ani jako Anonymní. Musel jsem změnit prohlížeč, abych výše uvedený (naštěstí zálohovaný) ždibec mohl publikovat.
      Nedurdím se, jen takový resignovaný, podzimní, postesk. Things aren't what they used to be...

      Vymazat
    2. Já se zase často setkávám s horší praktikou: Krabičky jsou stále stejně velké, ale obsah je stále menší! Např. instantní bramborová kaše (dříve se z obsahu krabičky pořídily 4 porce, pak 3, nyní stěží 2.) Nebo bonboniéra. Do krabičky by se s přehledem vešlo 24 kousků čokoládových bonbonů, nijak by se netísnily. Ovšem když člověk bonboniéru otevře, třese se v ní 16 kousků umístěných našikmo a s více než velkorysými mezerami mezi sebou!

      Vymazat
    3. Ano, ta menší krabička byla vyšší.

      Vymazat
  15. Pro Rowdyho:

    ad “Luštil jsem před poskytnutím nápovědy.”
    Vycházela jsem z toho, že před publikací Vašeho řešení rébusu opisem (15.10.2023 v 16:43) už byla uveřejněna nápověda Tlustjocha (15.10. v 16:38).
    Ale chápu, že jste byl rád, že jste nalezl něco, o čem jste se domníval, že je řešením rébusu a těsně před publikováním svého komentáře s řešením (opisem) jste si nepřečetl bezprostředně předcházející komentáře.
    Poznámka: Jako internetový prohlížeč používám nejčastěji Google Chrome. Mám však nainstalované prakticky všechny prohlížeče pro Windows. A speciálně kvůli tomu, abych byla stále v obraze, jaké jsou nejnovější komentáře na blogu, mám na Ploše PC ještě zástupce v MSIE 11 (ač už není podporovaný) tzv. RSS kanálu s blogovými komentáři. MSIE totiž ještě umožňoval nechat si komfortně (tj. přehledně a především čitelně, ne jako kód HTML) zobrazit obsah zvoleného RSS kanálu. Vyhovuje mi to mnohem více, než nějaká RSS čtečka.

    ad “V náznaku není KOV, nýbrž NEROST.”
    Škoda, že tu není častěji Jago. Naše autorita ohledně tvorby a luštění hádanek, člen představenstva ČSHAK.
    Doufám, že se nemýlím, když mám zafixované pravidlo: slova NÁZNAKU a JÁDRA rébusu nemají mít shodný slovní základ.
    Tedy nikoli PODÁNÍ rébusu a ŘEŠENÍ rébusu.
    příklad:
    podání rébusu: (prohra v šachu), (politický subjekt)_(kujný nerost)_(vytyčená cesta)
    pokus o náznak rébusu: MAT KOALICE KOV ALEJ
    pokus o řešení rébusu (jádro): MATKO, ALICE KOVÁ, LEJ

    OdpovědětVymazat
  16. Ad B): Holešov vyráběl podle oborové, tedy celostátní normy (ON), zatímco Liberec podle podnikové normy (PN). Podniková norma zřejmě dovolovala brát zákazníky víc na hůl. Případně Liberec změnil tvar pastilek, tak aby do sebe zapadaly, čímž naopak zákazníkům prodával seriózně méně vzduchu. Neznalost výšky balení už byla zmíněna (1R).

    Ad Axina: RSS čtečku nepoužívám, blogy navštěvuji náhodně, jen s jistými preferencemi. Omlouvám se za nesprávné použití výrazu NÁZNAK, nejsa rébusářským profíkem. Měl jsem na mysli PODÁNÍ. O pravidlu náznaku a jádra jsem neměl tušení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hmm, tak na normy jsem ani nepomyslel.

      Vymazat
    2. 1R
      Dorette je zdrobnělá forma dívčího jména Dora. To pochází z řeckého deron, dar. (Thank you, Gůgle).
      Napadlo mě, zdali to není vyráběno v nějaké licenci.

      Vymazat
    3. 1R
      Po tangentě mě napadá, že se jménem Dora + příjmení by mohla být zábava.
      Dora Zilla
      Dora Q
      atp

      Vymazat
    4. Dora Sowny nemá ráda psy.

      Vymazat
  17. Paní s nůší dotančila rejdováka a prchá domů, v nůši má večerní šaty. Bonbóny Dorette ještě pamatuju, ale už velmi slabounce... Krabičky se liší proto, že změnily výrobce 🙄

    OdpovědětVymazat
  18. quick

    A) Hrozivou.
    Jen počkejte pánové, až dotančím, smích vás přejde. V hodu bramborou na cíl jsem ještě nechybila.
    B) Zodpovědný důchodce se včas také přestěhuje do menšího bytu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A já myslel, že to jsou vejce (viz heslo "tanec mezi vejci")

      Vymazat
    2. 1R
      Původně jsem to měl také za brambory, ale: hnědou tam výtvarník má (boty), leč na zboží v nůši nepoužívá. Na zemi lze pozorovat něco jako rozbitá vejce.
      Budou to tedy asi vejce.

      Vymazat
  19. Dorette (familiárne zvané doretky) si pamätám veľmi dobre z detstva, môj starý otec ich nosil pri sebe snáď furt.

    OdpovědětVymazat
  20. Přispívám do kolekce:
    Mám plechovou krabičku:
    PASSTILLES DORETTE
    Josef Peh, spol, S.R.O. Děčín n./L

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pěkně se nám to tu dorrettí

      Vymazat
    2. BTW, prvorepubliková cena byla 4 Kč, gramáž neuvedena.

      Vymazat
    3. Zrovna jsem udělal editaci - pod ty "mé" Dorette jsem dal obrázek té "tvé".
      Obrázek před chvílí poslala Quicková, za čež jí děkuji převelice.

      Vymazat